Comfortabel reizen met het openbaar vervoer

Het openbaar vervoer (ov) moet een aantrekkelijke reisvorm zijn. Daarom wil de Rijksoverheid het reiscomfort in het ov verbeterd zien. Bijvoorbeeld met goede reisinformatie, genoeg zitplaatsen en schone voertuigen.

Actuele reisinformatie voor reizigers

Informatie over vertrek- en aankomsttijden van treinen, bussen, trams en metro’s moet actueel zijn en kloppen. Deze eis staat in alle concessies (contracten) die overheden sluiten met de vervoerders. Deze overheden zijn zowel stadsregio’s, gemeenten, provincies als de Rijksoverheid.

Bedrijven kunnen met deze reisinformatie nieuwe diensten ontwikkelen. Bijvoorbeeld apps voor de mobiele telefoon.

Comfortabele en schone voertuigen

Het ov moet toegankelijk zijn voor iedereen. Denk aan drempelloze treinen en verhoogde bushaltes. Zo kunnen rolstoelgebruikers zelf in en uit een voertuig gaan. Schone voertuigen, voldoende zitplaatsen, wifi en stopcontacten zijn voorbeelden van voorzieningen die de reis comfortabel maken. De vervoerders zijn hier verantwoordelijk voor.

Overheden kunnen in hun concessies eisen stellen aan het comfort in een voertuig. Zo heeft de Rijksoverheid met de NS afgesproken dat alle nieuwe treinen een toilet moeten hebben. In bestaande treinen moet uiterlijk in 2025 een toilet zijn.

Aanpak overvolle voertuigen

Overvolle voertuigen zijn een ergernis voor reizigers. De overheden maken daarom afspraken met de vervoerders over zitplaatsen in een trein, bus, tram of metro.

Zo heeft de Rijksoverheid met de NS een breed maatregelenpakket afgesproken om te drukke treinen te voorkomen. Denk aan maatregelen zoals:

  • Extra treinen inzetten op drukke trajecten.
  • Reizigers informeren over drukte in te trein (via de reisplanner). En over alternatieve vervoersmogelijkheden, zoals de bus. Dit gebeurt op basis van gegevens over het gebruik van de OV-chipkaart.

Begin 2016 hebben de NS en de Rijksoverheid de maatregelen laten beoordelen. Conclusie: de NS neemt de juiste maatregelen en de maatregelen lopen op schema.

Meer buiten de spits reizen

De meeste mensen reizen tijdens de spits. Terwijl buiten de spits vaak zitplaatsen over zijn. Daarom kijkt de Rijksoverheid ook naar mogelijkheden om mensen niet in de drukste trein te laten reizen. Of om meer mensen buiten de spits te laten reizen. Denk daarbij aan flexwerken. De Rijksoverheid doet dit samen met het bedrijfsleven en de regio via het programma Beter Benutten.

1 betaalmiddel voor al het ov

Met de ov-chipkaart betaalt u zowel in de trein als in de bus, tram en de metro. Zo heeft u maar 1 betaalmiddel nodig voor al het ov. Dat helpt om snel en makkelijk te reizen.