Verbouwing grote treinstations

8 Treinstations worden of zijn al verbouwd tot OV-terminals. Reizigers kunnen hier makkelijk overstappen op het openbaar vervoer of eigen vervoer. De huidige stations zijn verouderd en kunnen de groei van het aantal treinreizigers niet aan.

Het gaat om:

  • Arnhem Centraal
  • Utrecht Centraal
  • Amsterdam Zuidas
  • Rotterdam Centraal
  • Den Haag Centraal
  • Breda
  • Amsterdam Centraal
  • Delft

Uitleg verbouwing nieuwe stations

Deze infographic geeft meer uitleg over de verbouwing van de nieuwe stations. 

Stations

U heeft javascript nodig om dit element te bekijken.

In beeld: de uibreidingen van het wegennet

Huidige stations verouderd en te klein

Het aantal treinreizigers groeit gemiddeld 3% per jaar. Deze groei zet in de toekomst waarschijnlijk door. Dat komt onder meer door de Europese hogesnelheidslijn. De meeste stations kunnen de stroom reizigers nu nog niet aan.

Utrecht Centraal bijvoorbeeld is al jaren te klein. Ooit is het station gebouwd voor zo’n 35 miljoen reizigers per jaar. Dat zijn er nu ongeveer 88 miljoen. Voor 2020 worden zo’n 100 miljoen reizigers per jaar verwacht.

Bovendien zijn veel stations erg verouderd. Ze voldoen niet aan de eisen die reizigers stellen aan bijvoorbeeld veiligheid en comfort. Reden genoeg om ze te verbouwen.

Aanpak omgeving van de stations

De stations Arnhem, Utrecht, Amsterdam Zuidas, Rotterdam, Den Haag en Breda zijn 'Nieuwe Sleutelprojecten'. Dit houdt in dat ook het gebied om het station heen wordt aangepakt. Het doel is om de omgeving aantrekkelijk te maken voor (grote) bedrijven om zich te vestigen en te investeren. Ook moeten de reizigers zo een positieve indruk krijgen van de stad.

  • De Rijksoverheid zorgt voor de coördinatie tussen de 6 Nieuwe Sleutelprojecten.
  • ProRail zorgt voor de realisatie van de nieuwe stations.
  • De gemeenten gaan over de ontwikkeling van de stationsomgeving en stadscentra.

De 6 stations zijn aangewezen als Nieuwe Sleutelprojecten, omdat dit de stations zijn van de hogesnelheidstrein.

Voorbeelden aanpassing stations

De verbouwing van station Amsterdam Zuidas wordt gecombineerd met de uitbreiding van de A10. Dit maakt het gebied beter bereikbaar. In Den Haag wordt het centraal station meer bij het centrum betrokken. Er komen nieuwe winkels, kantoren en woningen bij in het stationsgebied.

Stations Delft en Amsterdam Centraal

Station Delft en Amsterdam Centraal vallen niet onder de Nieuwe Sleutelprojecten, maar worden wel verbouwd. Dit is nodig om de groeiende stroom reizigers aan te kunnen. En om aan de wensen en eisen van reizigers te voldoen.