Personeelsbeleid Rijksoverheid

Bij de Rijksoverheid werken zo’n 110.000 mensen. Het Rijk stimuleert werknemers om zich te ontwikkelen en bij meerdere ministeries te werken. De Rijksoverheid wil een sociale werkgever zijn en biedt kansen aan mensen die moeilijk een baan vinden. Zoals arbeidsgehandicapten en langdurig werklozen.

Strategisch personeelsbeleid

De Rijksoverheid wil de komende jaren een aantrekkelijke werkgever blijven voor de huidige en potentiële medewerkers. Het strategisch personeelsbeleid van de Rijksoverheid is gericht op alle mensen die werken voor het Rijk. Hierin worden de ontwikkelingen beschreven die relevant zijn voor het werken bij het Rijk.

Organisaties van de Rijksoverheid

De Rijksoverheid bestaat uit:

  • alle ministeries;
  • uitvoerende diensten, zoals de Belastingdienst en Rijkswaterstaat;
  • inspecties, zoals de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd;
  • zelfstandige bestuursorganen, zoals het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Managers bij het Rijk

Alle hoge managers bij het Rijk vanaf salarisschaal 15 maken deel uit van de Algemene Bestuursdienst (ABD). Deze managers werken tijdens hun loopbaan bij de Rijksoverheid bij verschillende ministeries. Zo leren ze verschillende onderdelen van de overheid kennen.

Jonge Rijksambtenaren

Jonge academici kunnen als trainee aan de slag bij de Rijksoverheid. Een rijkstrainee bij de overheid doet in 2 jaar tijd ervaring op verschillende ministeries en volgt daarnaast een opleiding.