Kan ik in Nederland een paspoort aanvragen als ik in het buitenland woon?

Als u in het buitenland woont, kunt u uw reisdocument aanvragen bij de Nederlandse vertegenwoordigingen in het buitenland. U kunt uw reisdocument ook aanvragen in Nederland. U kunt daarvoor terecht bij een aantal grensgemeenten en bij de gemeentebalie op Schiphol.

Grensgemeenten met een paspoortfunctie

Gemeente

Wachttijd

Breda 0 - 2 weken
Enschede 0 - 2 weken
Sluis 0 - 2 weken
Venlo 0 - 2 weken
Bergeijk 0 - 2 weken
Echt-Susteren 0 - 2 weken
Maastricht 0 - 2 weken
Bergen op Zoom 2 - 4 weken
Den Haag 2 - 4 weken
Haarlemmermeer-Schiphol 2 - 4 weken
Montferland 2 - 4 weken
Oldambt 2 - 4 weken

Wachttijden per grensgemeente

De wachttijden voor het maken van een afspraak kunnen per grensgemeente verschillen. U kunt hier rekening mee houden bij de keuze van de locatie waar u een aanvraag wil indienen. Hou bij de aanvraag rekening met langere wachttijden in piekperioden. Bijvoorbeeld rond vakanties of feestdagen. De wachttijden hierboven zijn een indicatie. Wilt u de actuele informatie? Kijk dan op de website van de grensgemeente.

Balie op Schiphol

Bij de balie van de gemeente Haarlemmermeer op de luchthaven Schiphol kunt u ook een reisdocument aanvragen. Ook hier moet u een afspraak maken. De balie op Schiphol (vertrekhal 1) heeft ruime openingstijden, ook buiten kantooruren. Een afspraak maakt u online via de Paspoortbalie van de gemeente Haarlemmermeer.

Als het reisdocument klaar is, kunt u het op afspraak persoonlijk komen afhalen bij de gemeentebalie op Schiphol. U kunt het document ook laten bezorgen op uw verblijfadres in Nederland (alleen Nederlanders wonend in het buitenland). Of op uw huis- of werkadres (alleen inwoners Haarlemmermeer). Bezorging kan alleen in Nederland, met uitzondering van de Waddeneilanden.

Meer informatie over de aanvraag van een paspoort op Schiphol vindt u op Paspoortbalie.nl.

Aanvraag nieuw reisdocument en tarieven

De tarieven voor paspoorten en identiteitskaarten bij grensgemeenten zijn lager dan bij de Nederlandse vertegenwoordigingen in het buitenland.

Op de website van de gemeente kunt u vinden welke documenten u moet meenemen voor het aanvragen van een nieuw reisdocument. Ook vindt u informatie hoe u een afspraak maakt. Neem altijd ruim van te voren contact op met de gemeente. En vraag de benodigde documenten op tijd aan.   

Paspoort of ID-kaart aanvragen zonder vaste woonplaats of verblijfplaats

Heeft u de Nederlandse nationaliteit, maar geen vaste woon- of verblijfplaats in Nederland? En wilt u een paspoort of identiteitskaart aanvragen? Hiervoor kunt u ook terecht bij de grensgemeenten met een paspoortfunctie.