Q&A technisch probleem in productieproces paspoort en identiteitskaart

Op 12 juli 2018 werd bekend gemaakt dat bij de productie van een beperkt aantal paspoorten en identiteitskaarten (ID-kaarten) zich een technisch probleem heeft voorgedaan. Hierdoor kan het zijn dat één van de elektronische echtheidskenmerken in sommige reisdocumenten niet werkt. Het gaat om paspoorten en ID-kaarten die zijn uitgegeven in de periode van 1 april tot en met 30 juni 2018. Deze reisdocumenten blijven geldig. U kunt hier gewoon mee reizen. Het kan zijn dat het poortje bij een elektronische grenscontrole op bijvoorbeeld een vliegveld niet open gaat. U kunt dan uw reisdocument laten controleren door een grensbewaker. Of naar de normale balie voor de controle van uw reisdocument. Mensen in Nederland met een reisdocument met een uitgiftedatum in april, mei of juni 2018 hebben een brief gekregen. Hieronder leest u de antwoorden op vragen over de fout in het productieproces van paspoorten en identiteitskaarten.

Telefoonnummer en e-mailadres

Heeft u na het lezen van deze pagina nog vragen over de fout in het productieproces van paspoorten en identiteitskaarten uitgegeven in april, mei en juni 2018? Dan kunt u bellen met 0800 - 020 10 46. Dit telefoonnummer is bereikbaar op werkdagen van 09:00 tot 18:00 uur. U kunt ook mailen naar mijnreisdocumenten@rvig.nl. Stuur geen kopie van uw paspoort of ID-kaart mee. Dat is niet nodig.

Algemene vragen

Wat is het probleem met mijn paspoort of identiteitskaart?

Recent is door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijks­relaties (BZK) vastgesteld dat een klein aantal reisdocumenten (paspoorten en identiteitskaarten) een technisch probleem heeft. Van deze paspoorten en identiteitskaarten werkt een van de echtheidskenmerken niet. Het gaat om een aantal paspoorten en identiteitskaarten uitgegeven in april, mei en juni 2018. 

Wat is een mogelijk gevolg van het technische probleem?

Het kan zijn dat het poortje bij een elektronische grenscontrole op bijvoorbeeld een vliegveld niet open gaat. U kunt dan uw reisdocument laten controleren door een grensbewaker. Of naar de normale balie voor de controle van uw reisdocument. 

Dit kan extra tijd kosten. De grensbewaking in binnen- en buitenland is op de hoogte van het technische probleem.

Ik heb in april, mei en juni 2018 een paspoort of identiteitskaart opgehaald. Is het reisdocument nog geldig?

Het reisdocument is zeker nog geldig. U kunt er gewoon mee reizen. Wel is het verstandig om uw paspoort of ID-kaart te (laten) controleren.

Ik heb op 1 juli 2018 of daarna mijn paspoort of identiteitskaart aangevraagd. Heb ik nu ook een reisdocument met dit technische probleem?

Nee, de chip met het mogelijke technische probleem wordt niet meer gebruikt voor de productie van paspoorten en identiteitskaarten. Alle reisdocumenten worden extra gecontroleerd op dit technische probleem.

Ik moet mijn paspoort of identiteitskaart nog ophalen bij de gemeente, Nederlandse ambassade of consulaat. Wat nu?

De gemeente, Nederlandse ambassade of consulaat controleert voor u of uw reisdocument het technische probleem heeft.

Ik ga of ben nu op reis

Kan ik wel reizen met mijn paspoort of identiteitskaart?

Ja, u kunt gewoon reizen. 

Ik ga bijna op reis, wat nu?

U kunt gewoon op reis gaan. Na uw reis kunt u het reisdocument (laten) controleren en wanneer nodig laten vervangen.

Controleren van uw paspoort of ID-kaart

Heeft mijn paspoort of identiteitskaart dit technische probleem?

Alleen als uw paspoort of identiteitskaart is uitgegeven in de periode van 1 april tot en met 30 juni 2018, bestaat er een kleine kans dat het reisdocument dit technische probleem heeft. U kunt aan de uitgiftedatum op uw paspoort of identiteitskaart zien wanneer het reisdocument is uitgegeven. 

Ook kunt u aan het serienummer zien of uw paspoort of ID-kaart mogelijk het technische probleem heeft. Dit serienummer vindt u op de achterkant van uw ID-kaart. Of op de harde plastic pagina met persoonsgegevens in uw paspoort. De reisdocumenten met een uitgiftedatum in april, mei of juni 2018 met een mogelijk technisch probleem hebben een serienummer dat eindigt op 03. Op onderstaande afbeeldingen is het serienummer rood omcirkeld. 

Achterkant ID-kaart.

Op de achterkant van uw ID-kaart ziet u of uw reisdocument een serienummer heeft dat eindigt op 03. Alleen reisdocumenten met een uitgiftedatum in april, mei of juni 2018 hebben mogelijk een technisch probleem.

Achterkant paspoort.

Op de achterkant van uw paspoort ziet u of uw reisdocument een serienummer heeft dat eindigt op 03. Alleen reisdocumenten met een uitgiftedatum in april, mei of juni 2018 hebben mogelijk een technisch probleem.

Kan ik aan de buitenkant van mijn paspoort of ID-kaart zien of er een fout in zit?

Nee, aan de buitenkant van uw reisdocument ziet u niet of het een technisch probleem heeft.

Kan ik zelf controleren of mijn paspoort of ID-kaart dit technische probleem heeft?

Ja, u kunt dit controleren via de gratis app BZK-ID. 

Kan ik mijn document ook laten controleren? 

Ja, u moet dat persoonlijk doen bij de gemeente, de Nederlandse ambassade of sommige consulaten. U kunt hiervoor een afspraak maken. 

De BZK-ID-app

Waar vind ik de app om mijn paspoort of ID-kaart te controleren?

U kunt de ‘BZK-ID’ app downloaden in de Google Play Store met een Android telefoon met NFC-reader. De BZK-ID app is ontwikkeld door Morpho in opdracht van het ministerie van BZK.

Als u de BZK-app niet ziet in de Google Play Store, dan heeft uw telefoon geen NFC-reader. U kunt de app dan niet gebruiken om uw reisdocument te controleren op het technische probleem. 

Hoe werkt de BZK-ID app? 

U leest in de handleiding BZK-ID app hoe u uw paspoort of ID-kaart kunt controleren met de BZK-ID app. 

Wat is een NFC-reader? 

U kunt met een Android-telefoon met NFC-reader bijvoorbeeld contactloos betalen en inchecken in het openbaar vervoer of een hotelkamer. Near Field Communication (NFC) is een manier om draadloos informatie te delen via een mobiele telefoon. Andere voorbeelden van draadloze technieken zijn Wi-Fi en Bluetooth.

De BZK-ID app kan met de NFC-reader op uw telefoon uw paspoort of ID-kaart lezen. En zo controleren of uw reisdocument een technisch probleem heeft. 

Wat moet ik doen als mijn telefoon geen NFC-reader heeft? 

U kunt ook een Android telefoon met NFC-reader van iemand anders gebruiken, bijvoorbeeld een vriend of familielid. De app slaat geen gegevens op. 

Waarom is de app alleen beschikbaar voor Android telefoons met NFC-reader?

Om uw paspoort of identiteitskaart te controleren moet de chip in uw reisdocument worden uitgelezen. Bij telefoons met een iOS-besturingssysteem (zoals iPhones) is het niet mogelijk de NFC-reader te gebruiken om de chip in uw reisdocument te lezen. Bij Android telefoons met een NFC-reader kan dit wel. Daarom kunt u de BZK-app alleen gebruiken met een Android telefoon met NFC-reader.

Wat moet ik doen als de app aangeeft dat mijn paspoort of identiteitskaart een technisch probleem heeft?

Geeft de BZK-ID app aan dat uw paspoort of identiteitskaart een technisch probleem heeft? Dan kunt u een afspraak maken met uw gemeente, de Nederlandse ambassade of sommige consulaten. Daar wordt uw reisdocument nog een keer gecontroleerd. 

Als uw paspoort of ID-kaart het technische probleem heeft, dan vraagt uw gemeente, de Nederlandse ambassade of het consulaat gratis een nieuw reisdocument voor u aan. Neem voor de zekerheid een pasfoto mee. Dit mag dezelfde pasfoto zijn als bij uw eerdere aanvraag.