Krijg ik mijn geld terug bij vertraging, annulering of overboeking van een vlucht of andere reis?

Soms kunt u (een deel) van uw reissom terugkrijgen. Bijvoorbeeld bij calamiteiten als een natuurramp, oorlog of terrorisme in het land van bestemming. Of wanneer uw reisorganisatie in financiële problemen komt. Ook hebt u soms recht op een schadevergoeding bij grote vertraging van uw reis of overboeking van uw hotel.

Voorwaarden terugkrijgen (deel) reissom

Het Calamiteitenfonds betaalt de extra kosten die u maakt als u uw reis moet aanpassen bij een calamiteit. Uw reisorganisatie moet daarvoor wel zijn aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen (SCR).

Rechten bij overboeking hotel

Bij overboeking van uw hotel hebt u recht op een gelijkwaardig alternatief. Uw reisorganisatie moet dan wel lid zijn van een organisatie als Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). In andere gevallen moet u genoegen nemen met het alternatief dat de reisorganisatie u aanbiedt.

Geld terug bij faillissement reisorganisatie

Gaat uw reisorganisatie failliet en hebt u al (een deel van) de reissom betaald? Dan kunt u uw geld terugkrijgen. Uw reisorganisatie moet dan wel zijn aangesloten bij een garantiefonds. Soms neemt een andere reisorganisatie uw reis over, zodat uw reis door kan gaan. Op de website van Consuwijzer leest u wat u kunt doen als uw reisorganisatie failliet gaat.

Rechten bij vertraging treinreizen

Bij grote vertraging op een binnenlandse of internationale treinreis heeft u in veel gevallen recht op een vergoeding. Voor de Eurostar naar Londen krijgt u bijvoorbeeld een vergoeding bij een vertraging van meer dan 60 minuten. Op de website van de Europese Unie vindt u meer informatie over uw rechten als treinreiziger.

Rechten bij verloren bagage, vertraagde vliegreis

Bij vertraging, annulering of overboeking van een vlucht of beschadiging van bagage kunt u recht hebben op een vergoeding. Europese regels garanderen uw rechten als luchtvaartreiziger.