Spoorboekloos reizen

Uiterlijk in 2028 moeten op de drukste trajecten 6 intercity's en 6 sprinters per uur per richting rijden. Dan heeft de reiziger dus geen spoorboekje meer nodig om een trein te vinden: ze komen altijd binnen een paar minuten voorrijden (spoorboekloos reizen). Dit is nodig om het groeiende aantal reizigers en de groei van het spoorgoederenvervoer op te vangen.

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)

Om ervoor te zorgen dat er meer treinen kunnen rijden op drukke trajecten, neemt de overheid allerlei maatregelen. Deze staan in het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).

Met dit programma wil de overheid de capaciteit van het spoor beter benutten en waar nodig verder uitbouwen. Dit is nodig om het groeiende aantal reizigers- en goederenvervoer op te vangen.

NS zal in de dienstregeling 2018 (die in december 2017 ingaat) de eerste stap van PHS  introduceren. Dit gebeurt op de corridor Amsterdam-Utrecht-Eindhoven. Er zullen dan 6 in plaats van 4 intercity’s per uur en per richting op dit traject gaan rijden. 

Maatregelen voor meer treinen over het spoor

Om ervoor te zorgen dat er meer treinen kunnen rijden op drukke trajecten, neemt de overheid allerlei maatregelen. Bijvoorbeeld:

  • Aanpassing station Utrecht: Minder wissels, seinen dichter bij elkaar in Utrecht
    In Utrecht zijn wissels weggehaald en seinen dichter op elkaar komen te staan. Dit zorgt ervoor dat er meer treinen kunnen rijden. Ook heeft een vertraagde trein minder invloed op het overige treinverkeer. Verder zijn er een extra perron en 2 extra sporen bijgekomen. De werkzaamheden in Utrecht zijn inmiddels afgerond.
  • Aanpassing station Amsterdam Centraal
    Amsterdam Centraal krijgt bredere perrons, trappen en roltrappen. Ook de oosttunnel onder het station wordt breder. Zo kunnen meer mensen in- en uitstappen of naar een ander spoor lopen. De sporen rond Amsterdam CS en de stalen spoorbruggen naar het station worden vervangen. Verder komen er veel meer parkeerplekken voor treinen bij. Dit zijn plekken waar treinen 's nachts kunnen staan. Op die manier kan Amsterdam Centraal meer treinen verwerken.
  • Aanpassingen Den Haag-Rotterdam-Breda
    Er komen 2 sporen bij op het traject Rijswijk-Delft-Zuid. Daarmee bestaat het traject straks uit 4 sporen. Ook station Delft-Zuid wordt aangepast en er komt een onderdoorgang bij overweg ’t Haantje. In december 2016 is het Tracebesluit hiervoor genomen.
  • Aanpassingen bij Geldermalsen
    Bij Geldermalsen wordt het spoor van en naar Dordrecht losgemaakt van de lijn Utrecht-Den Bosch. Daardoor kunnen de Intercity’s en de stoptreinen naar Dordrecht hun eigen sporen gebruiken. In Tricht komen onderdoorgangen in plaats van overwegen. Ook de sporen rond het station van Geldermalsen worden vernieuwd. Het station krijgt er 2 perrons bij en de voetgangersbrug wordt vervangen door een reizigerstunnel.
  • Andere routes voor goederentreinen (Betuweroute)
    Ook het groeiend aantal goederentreinen moet een plek krijgen op het spoor. Uitgangspunt is dat deze goederentreinen zoveel mogelijk de Betuweroute gebruiken. Dit zorgt ervoor dat er op de andere spoorlijnen voldoende ruimte blijft voor de extra passagierstreinen en de goederentreinen die niet omgeleid kunnen worden via de Betuweroute. Want ook dit aantal goederentreinen groeit.
  • Veiligheidsmaatregelen voor de oversteek bij overwegen
    Het programma PHS kijkt ook naar de overwegen op de trajecten. Een aantal overwegen wordt aangepast, zoals de overweg Veenendaal-Klompersteeg. Daar komt een onderdoorgang.

Overlast omgeving spoor beperken

Meer treinverkeer kan overlast veroorzaken voor mensen die in de buurt van het spoor wonen. Daarom is er binnen PHS aandacht voor maatregelen tegen bijvoorbeeld geluidoverlast en trillingen door treinen

Spoor eerst beter, dan meer treinen

Naast PHS neemt de overheid nog andere maatregelen om reizen per trein makkelijker en betrouwbaarder te maken. Daarna kunnen er meer treinen gaan rijden. Ook kan op sommige trajecten de rijsnelheid dan omhoog.  

  • In de dienstregeling van 2017 rijden tussen Schiphol-Amsterdam-Almere meer treinen. Dit werd mogelijk na maatregelen op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (SAAL).
  • NS zal in de dienstregeling van 2018 (die in december 2017 ingaat) tussen Amsterdam-Utrecht-Eindhoven 6 in plaats van 4 intercity’s per uur en per richting gaan rijden.

Documenten