Veelgestelde vragen over financiële steun aan KLM
Tijdens de coronacrisis heeft het kabinet extra financiële steun uitgetrokken voor KLM. Het steunpakket bestaat uit leningen: € 1 miljard komt direct van de overheid en € 2,4 miljard van banken. De Rijksoverheid staat voor 90% garant voor de lening van banken. KLM moet de leningen binnen 5,5 jaar aflossen. Een deel van de leningen is al afgelost.
Waarom is de Nederlandse Rijksoverheid aandeelhouder van Air France-KLM?
De Rijksoverheid wil inspraak over de beslissingen over KLM. Deze zijn weer belangrijk voor Schiphol. En dus voor de Nederlandse economie. Nederland en Frankrijk zijn allebei aandeelhouder van Air France-KLM. KLM is een dochterbedrijf van de holding Air France-KLM.
Waarom wil Nederland in 2022 opnieuw aandelen kopen in Air France-KLM?
Air France-KLM is van plan om nieuwe aandelen uit te geven. Hiermee wil het bedrijf weer financieel gezond worden. De vliegtuigmaatschappij heeft tijdens de coronacrisis veel schulden opgebouwd. Met de aandelenuitgifte kan het bedrijf de financiële positie van de holding versterken en een deel van de schulden afbetalen.
Het kabinet heeft gezegd dat ze bereid is om mee te doen met de aankoop van aandelen. Het parlement heeft de aandelenaankoop op 1 juni 2022 goedgekeurd. Hiermee houdt de Nederlandse staat 9,3% van de aandelen in handen. De verwachting is dat dit ongeveer € 220 miljoen kost.
Zo heeft de overheid invloed op belangrijke onderwerpen zoals duurzaamheid en de hub-functie van Schiphol. Als Nederland niet mee zou doen met de aandelenuitgifte zou het belang zakken tot iets meer dan 2%.
Waarom bood de overheid KLM in 2020 financiële steun?
Samen met luchthaven Schiphol is KLM een belangrijke drijver van de Nederlandse economie. KLM is hard geraakt door de coronacrisis. Als gevolg van de reisbeperkingen stond een groot deel van de vliegtuigen aan de grond. Hierdoor zijn de inkomsten tijdelijk weggevallen terwijl kosten zoals financiering van de vloot en loonkosten gewoon doorliepen.
Waarom is KLM belangrijk voor de Nederlandse economie?
Nederland is internationaal georiënteerd en heeft een open economie. Er wordt veel handel gedreven met het buitenland. Voor Nederland is de verbondenheid met de rest van de wereld via Schiphol daarom erg belangrijk. Direct en indirect zorgt luchthaven Schiphol en het netwerk van internationale bestemmingen van KLM voor duizenden banen. Dat netwerk maakt het bovendien voor buitenlandse bedrijven financieel interessant om zich in Nederland te vestigen.
Welke afspraken heeft de overheid gemaakt met KLM in 2020?
In ruil voor de financiële steun heeft de overheid voorwaarden gesteld aan KLM. Als de leningen volledig zijn afbetaald vervallen de voorwaarden.
- Medewerkers die meer verdienen moeten ook meer salaris inleveren. Zodat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
- Zolang KLM financiële steun krijgt, worden er geen bonussen en dividend uitgekeerd.
- KLM houdt de kwaliteit van het netwerk vanaf Schiphol op peil.
- KLM vermindert het aantal nachtvluchten van 32.000 naar 25.000.
- KLM vermindert de CO2-uitstoot met 50% per passagierskilometer in 2030.
- Vanaf 2030 is 14% van de brandstof van KLM duurzaam.
Waarom krijgt KLM steun die andere bedrijven niet krijgen?
KLM is zeker niet het enige bedrijf dat het moeilijk heeft vanwege de coronacrisis. De overheid heeft miljarden uitgetrokken om zoveel mogelijk banen te behouden. En om alle bedrijven in Nederland met verschillende regelingen te helpen om het hoofd boven water te houden.
Waarom is KLM geen staatsbedrijf?
Omdat niet alle aandelen van de Nederlandse staat zijn. De Nederlandse staat bezit 9,3% van de aandelen in de holding van Air France-KLM en 5% in KLM.
Bij een aantal bedrijven heeft de overheid een belang, soms een heel groot belang. Dit zijn staatsdeelnemingen, overheidsbedrijven waarbij er een publiek belang is. Uiteindelijk moet Air France-KLM concurrerend blijven in de luchtvaart en daarbij is een staatsbedrijf niet de beste formule.
Waarom gaat KLM niet verder zonder Air France?
De beste mogelijkheden en kansen voor KLM liggen in de combinatie Air France-KLM. KLM heeft de afgelopen jaren ook veel voordeel van de combinatie gehad. Het heeft kunnen groeien en is van een verliesgevend bedrijf naar een winstgevende onderneming gegaan.