Verkeersveiligheid

Deze hoofdrubriek bevat 5 rubrieken:

Maatregelen verkeersveiligheid

Met verschillende maatregelen wil de overheid het verkeer veiliger maken en het aantal verkeersdoden en ernstige verkeersgewonden terugdringen.

Begeleid autorijden voor jongeren vanaf 17 jaar

Door gebrek aan ervaring veroorzaken jongeren relatief veel verkeersongelukken. Tijdens het experiment 2toDrive kunnen jongeren vanaf 17 jaar hun rijbewijs halen. Tot hun 18e jaar mogen zij dan onder begeleiding van een coach autorijden. Als 2toDrive zorgt voor minder verkeersongevallen en het de verkeersveiligheid ten goede komt, kan het een definitieve wettelijke status krijgen.

Inleveren rijbewijs bij rijden onder invloed van alcohol

Wie binnen 5 jaar 2 keer wordt veroordeeld voor rijden onder invloed van alcohol moet zijn rijbewijs inleveren.

Strafpuntensysteem voor beginnende bestuurders

Voor mensen met een beginnersrijbewijs geldt een strafpuntensysteem voor zware verkeersovertredingen, zoals bumperkleven. Na 2 overtredingen onderzoekt het CBR de rijvaardigheid en kan het rijbewijs ongeldig worden verklaard.

Verplichte verkeerscursus voor gevaarlijk rijgedrag

Wie zich schuldig maakt aan gevaarlijk rijgedrag moet een EMG-cursus volgen. Denk hierbij aan bumperkleven of veel te hard rijden. Bestuurders leren op deze cursus om op een veilige manier aan het verkeer deel te nemen.

Plannen verkeersveiligheid tot 2020

Verkeersveiligheid raakt zoveel gezinnen in Nederland. Gemiddeld komen elke dag 2 mensen niet meer thuis. Talloze anderen raken gewond. De overheid wil het aantal verkeersdoden en ernstige verkeersgewonden terugdringen. De plannen hiervoor staan in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2008-2020. De Beleidsimpuls Verkeersveiligheid is een aanvulling op dit plan. Het bevat extra maatregelen voor de risicogroepen: fietsers, senioren en jonge beginnende bestuurders.

De Rijksoverheid. Voor Nederland