Minder zout, verzadigd vet en suiker in voeding
De Rijksoverheid wil minder zout, verzadigd vet en suiker in voeding. Daarom overlegt de overheid met bijvoorbeeld producenten, supermarkten, cateraars en horeca over de verbetering van voedingsmiddelen. Zij maken afspraken over het gezonder maken van de producten in supermarkten en restaurants.
Meerdere partijen verbeteren producten
Het Akkoord Verbetering Productsamenstelling wil minder zout, verzadigd vet en calorieën (suikers, vet, portiegrootte) in voeding. Organisaties en de Rijksoverheid ondertekenden het akkoord in 2014. Bedrijven bepaalden zelf de eisen voor de producten of productcategorieën die zij verbeteren. En onder welke voorwaarden. Uit onderzoek blijkt dat het zout, verzadigd vet en suiker is gedaald in producten waar afspraken over zijn gemaakt.
Ontwikkeling nieuw systeem productverbetering
Het Akkoord Verbetering Productsamenstelling loopt tot 2020. In 2020 moet een nieuw nationaal systeem voor productverbetering het akkoord opvolgen. Dit is één van de maatregelen tegen overgewicht en obesitas van het Nationaal Preventieakkoord. Het systeem voor productverbetering moet leiden tot een gezonder voedselaanbod in de supermarkt of winkel. En bij (afhaal)restaurants en cateraars.
Samenwerken aan nieuw systeem voor productverbetering
De Rijksoverheid werkt aan een nieuwe aanpak voor productverbetering in het project Productverbetering en voedselkeuzelogo. Dit doet de overheid in overleg met wetenschappers, diëtisten, (consumenten)organisaties, gezondheidsfondsen en voedselbedrijven. De Rijksoverheid is eindverantwoordelijk en neemt de besluiten.
Eisen voor betere producten
Voor het nieuwe systeem voor productverbetering bepaalt de overheid de nieuwe eisen voor producten. Dit gebeurt per productcategorie of type product. Zoals bewerkte groenten, brood en graanproducten of sauzen.
De nieuwe eisen kunnen gaan over:
- de ingrediënten per 100g of 100ml;
- de grootte van een portie;
- of de verschuiving van het meer verkopen van caloriearme producten in plaats van calorierijke.
De nieuwe eisen zijn zo opgesteld dat bedrijven hun producten steeds een stap kunnen verbeteren. De eisen kunnen ook tussentijds worden aangescherpt. De overheid stelt deze eisen samen met het Voedingscentrum en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) op. Betrokken organisaties en stakeholders worden in overleggen geïnformeerd.
Wat helpt bedrijven hun product te verbeteren?
Naast het opstellen van nieuwe eisen, onderzoekt de overheid ook hoe fabrikanten aangemoedigd kunnen worden om hun producten te verbeteren.
Voorbeelden van aanmoedigingen, incentives genoemd, zijn:
- positieve aandacht voor voedingsmiddelen in de media;
- subsidie voor gezonde producten.
Toezicht op nieuw systeem
Het RIVM ontwikkelt een manier om te volgen hoe het met het nieuwe systeem gaat.
Documenten
-
Kamerbrief over ontwikkeling nieuwe aanpak productverbetering en voedselkeuzelogo Nutri-Score
Staatssecretaris Blokhuis informeert de Tweede Kamer over de ontwikkeling van de nieuwe aanpak productverbetering en ...
-
Memo Overzicht gesprekken incentives maart t/m juni 2020
Memo over de verschillende gesprekspartners waarmee is gesproken over het draagvlak om producten te verbeteren.
-
Memo Proces incentives voor productverbetering
Memo over de verschillende acties die ondernomen worden om productverbetering aan te moedigen.
-
Perceptie stimuleringsregelingen productverbetering en gebruik Nutri Score
Rapport over de kennis, houding en het gedrag van bedrijven ten aanzien van de stimuleringsmaatregelen in het kader van ...
-
Voorstel voor nieuwe aanpak productverbetering
-
Op weg naar criteria voor productverbetering - conceptrapport
Indeling in voedingsmiddelengroepen en grenswaarden voor voedingsstofgehalten.
-
Verslag bijeenkomst productverbetering gezondheidsfondsen consumentenorganisaties
Verslag van de bijeenkomst Productverbetering, Gezondheidsfondsen/consumentenorganisatie(s).
-
Verslag Klankbordbijeenkomst Productverbetering Bedrijfsleven
Verslag Klankbordbijeenkomst Productverbetering Bedrijfsleven voor de Productcategorieën Vlees (A), Soepen (B), Sauzen (C), ...
-
Verslag klankbordbijeenkomst productverbetering wetenschappers
Doel van de sessie is te komen tot optimalisatie van het voorstel voor de nieuwe aanpak voor productverbetering door het ophalen ...
-
Verslag Klankbordproductverbetering Zuivel
Productverbetering is één van de activiteiten om tot een beter productaanbod en een gezonder consumptiepatroon te komen.
-
Presentatie bijeenkomsten productverbetering
Presentatie voor bijeenkomsten met belanghebbenden (producenten, leveranciers, winkeliers, wetenschappers, Consumentenbond en ...
-
Rapport Toolbox prikkels voor productverbetering
Het rapport beschrijft de aanpak en de resultaten van het onderzoek naar prikkels voor bedrijven om hun producten te verbeteren.
-
Aanpak en planning criteria productverbetering
De aanpak en de planning van de werkgroep criteria productverbetering
-
Prikkels voor productverbetering
Deze presentatie geeft een overzicht van de aanpak de resultaten van het onderzoek naar prikkels voor bedrijven om hun producten ...
-
Toolbox prikkels voor productverbetering
Overzicht van 39 prikkels voor bedrijven om hun producten te verbeteren.
-
Plan van aanpak Systeem voor Productverbetering
Het Plan van aanpak productverbetering beschrijft de aanleiding tot en de werkwijze voor het opstellen van een nieuw trapsgewijs ...
-
Motie Dik-Faber en Diertens over onafhankelijke reductiedoelen zout, vet, suiker
Motie van de Tweede Kamerleden Dik-Faber en Diertens waarin zij de regering verzoeken om heldere afspraken te maken over ...