Zo koos de overheid Nutri-Score

De keuze voor Nutri-Score maakte de Rijksoverheid onder meer door uitkomsten van onafhankelijk consumentenonderzoek. Daaruit bleek dat dit voedselkeuzelogo het beste helpt bij de keuze van gezondere producten. Consumentenonderzoek in andere landen wees hetzelfde uit. 

Keuze uit 3 voedselkeuzelogo’s

In 2019 vond een onafhankelijk consumentenonderzoek naar 3 voedselkeuzelogo’s plaats. Het onderzoek moest uitwijzen welk logo de Nederlandse consumenten het beste helpt om gezondere keuzes te maken. Nutri-Score hielp consumenten het beste. De 3 onderzochte voedselkeuzelogo’s waren: 

  • het Franse Nutri-Score;
  • het Scandinavische Keyhole;
  • het Britse Traffic Light.

Onderstaande afbeelding toont de punten waarop de 3 voedselkeuzelogo's met elkaar zijn vergeleken.

Redenen voor een voedselkeuzelogo

Overgewicht is 1 van de belangrijkste volksgezondheidsproblemen van dit moment: 1 op de 2 Nederlanders heeft overgewicht. Om Nederland gezonder te maken, sloot de overheid met verschillende organisaties het Nationaal Preventieakkoord. Daarin staan afspraken tussen meer dan 70 verschillende organisaties in Nederland. De invoering van het nieuwe voedselkeuzelogo is 1 van de afspraken om overgewicht tegen te gaan.

Ook komt er een nieuwe aanpak voor productverbetering. De overheid wil dat er minder suiker, zout en verzadigd vet in producten komt.

Voorwaarden voor voedselkeuzelogo

De Rijksoverheid stelde een aantal voorwaarden aan het nieuwe voedselkeuzelogo voor Nederland. Het logo moet vooral te begrijpen zijn. Ook moet het logo aansluiten op richtlijnen voor goede voeding en bruikbaar zijn voor zoveel mogelijk verschillende producten. Verder houdt het rekening met internationale ontwikkelingen. Op die manier is Nutri-Score ook geschikt voor gebruik in andere Europese landen.