Er komt veel bij kijken als u een woning huurt. U wilt bijvoorbeeld niet te veel huur, borg of servicekosten betalen. Sinds 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap, waardoor er een paar nieuwe en aangepaste regels zijn. Het is belangrijk om te weten wat uw rechten en plichten zijn. Volg bij het huren van een huis daarom de volgende stappen.
Stap 1: controleer de prijs van huur, borg, service- en bemiddelingskosten
Ga na of de woning die u wilt huren, binnen sociale huur valt. Of de vrije sector. Dit verschil is belangrijk. Want er gelden voor deze woningen verschillende rechten en plichten. Gaat u in 2024 een woning huren waarvan de kale huurprijs niet hoger is dan € 879,66? Dan is dat een sociale huurwoning. Een sociale huurwoning heeft bijvoorbeeld een maximale huurprijs (die wordt berekend met het puntensysteem). Gaat u in 2024 een woning huren waarvan de kale huurprijs hoger is dan € 879,66? Dan is dat een vrijesectorwoning. Voor een woning in de vrije sector is er geen maximale huurprijs.
Let op: huurt u een vrijesectorwoning? Laat dan uw beginhuur controleren door de Huurcommissie binnen 6 maanden na het ingaan van de huur. Van een sociale huurwoning kunt u altijd de huurprijs laten controleren door de Huurcommissie.
In sommige gemeenten heeft uw verhuurder een verhuurvergunning nodig om uw woning te mogen verhuren. Met daarbij bijvoorbeeld voorwaarden over de hoogte van de huur. Als dit zo is, kunt u voor uw zelfstandige (sociale) huurwoning ook uw gemeente vragen om uw huur te beoordelen.
Voor huurcontracten vanaf 1 juli 2023 geldt dat de verhuurder maximaal 2 maanden kale huur als borg mag vragen. Eindigt de huurovereenkomst? Dan krijgt u de borg binnen 14 dagen na de huurperiode terug. Verrekent uw verhuurder de borg met openstaande kosten? Dan moet dit binnen 30 dagen.
Uw verhuurder mag de borg alleen verrekenen met:
achterstallige huur;
servicekosten;
schade aan de woning die de huurder moet betalen;
energieprestatievergoeding.
Uw verhuurder mag alleen daadwerkelijk gemaakte kosten doorberekenen via servicekosten. En er dus geen winst op maken. Onder servicekosten vallen onder meer:
schoonmaakkosten;
kosten voor portiekverlichting;
werkzaamheden van de huismeester.
Gas, water en elektriciteit vallen niet altijd onder de kosten voor service. U betaalt deze dan apart.
U betaalt servicekosten maandelijks, bovenop de kale huur van de woning. Jaarlijks krijgt u van uw verhuurder een overzicht van de in rekening gebrachte servicekosten. Zo ziet u:
welke kosten de verhuurder gemaakt heeft;
hoeveel u daaraan meebetaalt;
of te veel of te weinig betaald heeft;
of u geld terugkrijgt of iets moet bijbetalen.
Heeft u geen (juiste) afrekening van de servicekosten ontvangen? Dan kunt u bij de Huurcommissie terecht of bij uw gemeente.
Als de verhuurder met een makelaar werkt, betaalt de verhuurder zelf de bemiddelingskosten. De makelaar mag deze kosten niet ook nog eens aan u vragen. Deze kosten heten ook wel administratie-, contract- of makelaarskosten. Schakelt u zelf een eigen makelaar of bemiddelaar in? Dan moet u dit wel zelf betalen.
Stap 2: bekijk uw huurcontract en de informatie die uw verhuurder aan u geeft
U maakt met uw verhuurder schriftelijke afspraken over de huur van een woning. Maakt u met uw verhuurder mondelinge afspraken over de huur van een woning? Dan moet de verhuurder deze afspraken schriftelijk bevestigen. Dit geldt voor alle huurovereenkomsten die zijn aangegaan vanaf 1 juli 2023.
Ook moet de verhuurder u schriftelijk informatie geven over:
het gebruik van de woning;
wanneer de verhuurder uw woning in mag (alleen met uw toestemming, tenzij er sprake is van een noodsituatie);
de verschillende soorten huurovereenkomsten met de bijbehorende huur- en huurprijsbescherming;
wat u kunt doen als de woning gebreken heeft;
waar u terecht kunt met vragen over de woning;
waar u terecht kunt als u er niet samen met uw verhuurder uitkomt (het gemeentelijk meldpunt, de Huurcommissie of de kantonrechter);
de hoogte en terugbetaling van de borg;
een overzicht van de gerekende servicekosten (moet ieder jaar).
Is de huurovereenkomst ingegaan vóór 1 juli 2023? Dan ontvangt u deze informatie uiterlijk op 30 juni 2024.
Extra informatie voor Europese arbeidsmigranten
Komt u vanuit een Europees land naar Nederland om hier tijdelijk te werken? En biedt uw werkgever u ook woonruimte aan? Dan moet uw werkgever u informatie over uw woonruimte op papier geven in een taal die u begrijpt. Dit geldt niet voor de huurovereenkomst. Deze overeenkomst mag in het Nederlands.
Ook moet uw arbeidscontract los staan van uw huurcontract. Dat betekent dat u niet hoeft te verhuizen als uw baan stopt. Dit geldt voor huurcontracten die zijn ingegaan na 1 juli 2023.
Stap 3: controleer of u recht heeft op huurtoeslag
Stap 4: kom in actie als u er niet uitkomt met uw verhuurder
Bent u het niet eens met uw verhuurder? En komt u er samen niet uit? Dan kunt u verschillende stappen zetten.
Huurt u een sociale huurwoning? En heeft u onenigheid over bijvoorbeeld de huurprijs, huurverhoging of het onderhoud? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen.
Huurt u een woning in de vrije sector? En komt u er niet uit met uw verhuurder over de jaarlijkse huurverhoging? Of bij huurverhoging na woningverbetering? Schakel de Huurcommissie in. Ook kan u bij de Huurcommissie terecht om uw beginhuur te laten controleren. Dit moet u wel doen binnen zes maanden na het ingaan van de huur.
De Huurcommissie is een onafhankelijke en onpartijdige geschillenbeslechter. De uitspraak van de Huurcommissie is bindend voor huurder en verhuurder. Als u niet terecht kan bij de Huurcommissie, kunt u bij geschillen met uw verhuurder naar de kantonrechter stappen.
Sinds 1 januari 2024 heeft elke gemeente een meldpunt voor ongewenst verhuurgedrag. Hier kunnen huurders of woningzoekenden terecht met vragen of klachten over het gedrag van hun verhuurder.
Als uw verhuurder 1 van de regels uit de Wet goed verhuurderschap overtreedt, moet de gemeente in actie komen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de volgende overtredingen. Uw verhuurder heeft:
u geen schriftelijke huurovereenkomst of informatie gegeven;
onterechte service- of borgkosten in rekening gebracht;
u gediscrimineerd of geintimideerd. Van intimidatie is bijvoorbeeld sprake als uw verhuurder dreigt om uw huurovereenkomst te beëindigen. Of om u af te sluiten van gas, water en licht, omdat u te veel klaagt.
Bij overtreding van deze (of andere) regels uit de Wet goed verhuurderschap kan de gemeente bijvoorbeeld:
een officiële waarschuwing geven;
een boete opleggen; of
in het uiterste geval het beheer van een woning overnemen.
Heeft u een klacht die niets met de Wet goed verhuurderschap te maken heeft? Dan kan uw gemeente u doorverwijzen naar de juiste organisatie.
Uw verhuurder mag u niet discrimineren. Om (onbewuste) discriminatie te voorkomen, leggen verhuurders vast hoe zij een huurder kiezen. Bij een advertentie of aanbod via internet vermeldt de verhuurder hoe de selectie gaat. En gaat de woning naar iemand anders, dan legt de verhuurder uit waarom voor die huurder is gekozen.
Als u denkt dat er sprake is van discriminatie kunt u het meldpunt van de gemeente inschakelen. Ook kunt u een Anti Discriminatie Voorziening (ADV) inschakelen. Een ADV geeft onafhankelijk advies aan mensen met klachten of vragen over discriminatie.