Onderwerp: Auto

Dit onderwerp bevat 5 rubrieken.

Waar kan ik mijn voertuig laten schorsen?

Als u uw voertuig langere tijd niet gebruikt, kunt u het laten schorsen. Dat betekent dat u de verzekering, de motorrijtuigenbelasting of de APK tijdelijk kunt stopzetten. U kunt uw kentekenbewijs laten schorsen op de kantoren van PostNL, via internet of bij de balie van de RDW in Veendam, Zoetermeer en Den Bosch. Dit geldt ook als u een schorsing wilt verlengen of opheffen.

Online schorsen kentekenbewijs

Wilt u online een schorsing voor uw voertuig aanvragen? Dan heeft u een DigiD-inlogcode nodig. U betaalt via iDEAL, de digitale betaalmethode van verschillende banken. De RDW stuurt u binnen 5 werkdagen een aangepast tenaamstellingsbewijs (deel IB) toe.

Alleen particulieren kunnen digitaal een voertuig schorsen. DigiD en iDEAL zijn alleen beschikbaar voor particulieren en (nog) niet voor bedrijven.

Schorsing kentekenbewijs op kantoor PostNL of RDW-loket

Om een schorsing op het postkantoor of bij een RDW-loket te regelen, heeft u nodig:

  • het tenaamstellingsbewijs;
  • het overschrijvingsbewijs van het kentekenbewijs;
  • een geldig persoonlijk identiteitsbewijs.

Als alles in orde is betaalt u het schorsingsbedrag en ontvangt u een nieuw tenaamstellingsbewijs. Hierop staat vermeld: geschorst tot en met (datum).

RDW geeft informatie over schorsen

Voor informatie over schorsen kunt u terecht bij de RDW. Op de website staat onder meer informatie over:

De Rijksoverheid. Voor Nederland.