Wanneer gebruik ik een elektronische handtekening?

U gebruikt een elektronische handtekening als u zaken regelt via internet. Een elektronische handtekening is een digitale versie van een met pen geschreven handtekening. Deze komt voor in 3 vormen.

Verschil in betrouwbaarheid van elektronische handtekeningen

Een elektrische handtekening komt voor in 3 vormen:

  • gewone elektronische handtekening;
  • geavanceerde elektronische handtekening;
  • gekwalificeerde elektronische handtekening.

Het verschil zit vooral in de betrouwbaarheid. Welke vorm van de elektronische handtekening u gebruikt, hangt af van uw doel. Een gewone elektronische handtekening is bijvoorbeeld makkelijker te vervalsen. En daarmee minder betrouwbaar dan een geavanceerde versie.

Gewone elektronische handtekening

Met de elektronische handtekening ondertekent u digitale brieven of e-mails. Eigenschappen:

  • Scan van een met pen geschreven handtekening.
    Of digitaal gemaakt in bijvoorbeeld een tekstverwerkingsprogramma als Word.
  • Makkelijk na te maken en daardoor minder betrouwbaar.

Geavanceerde elektronische handtekening

Een geavanceerde elektronische handtekening beveiligt uw bericht of document met een code (versleuteld). Dit wordt gebruikt bij overeenkomsten met andere partijen waarbij er sprake is van een 'gemiddeld' risico. Eigenschappen:

  • Digitale handtekening in de vorm van een unieke code, die gekoppeld is aan de afzender (een persoon).
  • Handtekening volgens de basisregels van de Europese verordening voor elektronische identificatie (eIDAS-verordening).
  • Gebruik van deze handtekening legt bij verzending verschillende gegevens vast. Zoals de afzender (een persoon), het document en het tijdstip.
  • Lastig na te maken en daardoor meer betrouwbaar dan een gewone elektronische handtekening.
  • In de meeste gevallen rechtsgeldig, wanneer de implementatie betrouwbaar heeft plaatsgevonden.

Gekwalificeerde elektronische handtekening

Een gekwalificeerde elektronische handtekening beveiligt uw bericht of document met een gekwalificeerd certificaat (extra beveiliging en controle). Bijvoorbeeld bij notariële akten. En bij financiële diensten, zoals verzekeringen en hypotheken. Eigenschappen: