Digitaal lesmateriaal
In het onderwijs is veel digitaal lesmateriaal beschikbaar. Denk aan digitale boeken, online lessen of apps om toetsen mee af te nemen. Het kabinet wil dat de kwaliteit van al het lesmateriaal goed is en past bij de wensen en behoeften van scholen. Daarom investeert het bijvoorbeeld geld in onderzoek naar open digitaal lesmateriaal en innovatieve en goede toepassingen van kunstmatige intelligentie.
Gezamenlijk inkopen van digitaal lesmateriaal
Als scholen in het basis- en voortgezet onderwijs digitaal lesmateriaal gezamenlijk inkopen, is dat vaak goedkoper dan wanneer scholen dat alleen zouden doen. Hierbij kunnen scholen hulp krijgen van coöperatie SIVON. SIVON is een samenwerking tussen schoolbesturen van het basis- en voortgezet onderwijs.
Zij helpen scholen met het in kaart brengen van hun wensen. Maar ook het communiceren van de wensen van scholen naar de uitgevers en ontwikkelaars. Daarbij kijken ze goed naar verschillende soorten lesmateriaal zodat er genoeg keuze is.
Geld om te investeren in open digitaal lesmateriaal
Via het programma Impuls Open Leermateriaal stelt het kabinet geld beschikbaar om te investeren in open digitaal lesmateriaal. Dat is materiaal dat openbaar beschikbaar is, gratis te gebruiken en naar eigen wensen is aan te passen. Docenten kunnen het lesmateriaal zo aanpassen, dat het precies aansluit op hun wensen en die van leerlingen.
Doel van het programma Impuls Open Leermateriaal is dat de kwaliteit van het gebruikte open lesmateriaal omhoog gaat. En dat het makkelijk te gebruiken is door verschillende scholen. Lees meer informatie op de website van Impuls Open Leermateriaal.
Kunstmatige intelligentie in het onderwijs
Kunstmatige intelligentie, ook wel artificial intelligence (AI), heeft zich afgelopen jaren snel ontwikkeld. Het wordt dan ook steeds vaker gebruikt in het onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan ChatGPT. Het gebruik van AI in de klas brengt kansen, maar ook risico’s met zich mee. Daarom is het belangrijk dat de overheid de ontwikkeling van AI voor het onderwijs in goede banen leidt.
In 2022 is het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) opgericht om de ontwikkelingen van AI en andere slimme technologieën in het basis-, voortgezet en speciaal onderwijs te faciliteren. Bij het NOLAI werken leraren, schoolbestuurders en bedrijven samen met wetenschappers aan hoe slimme technologieën in de klas ingezet kunnen worden. Zoals:
- technisch leren lezen met speciale spraaktechnologie;
- de woordenschat vergroten met virtual reality.
Op de website van het NOLAI staat een overzicht van deze verschillende projecten.
Het NOLAI houdt ook rekening met de gevolgen van deze slimme technologieën. Want hoe moeten leraren worden opgeleid om ermee te kunnen werken? En aan welke technische criteria moet het voldoen? Ook kijkt het NOLAI naar ethische kanten, zoals privacy.