Vernieuwingen ouderenzorg

De zorgvraag van ouderen neemt toe. Ook is er gebrek aan personeel. De overheid is daarom bezig om de organisatie van de ouderenzorg in Nederland te veranderen. Hierbij staat voorop dat de zorg blijft voldoen aan wat ouderen nodig hebben.

Ouderenzorg anders organiseren

Of het nu gaat om zorg aan huis of om langdurige zorg in een verpleeghuis; de overheid vindt de kwaliteit van leven van ouderen het belangrijkst. De overheid wil de ouderenzorg anders organiseren omdat mensen langer leven. Daarnaast speelt de vergrijzing een rol: er komen steeds meer ouderen. Dat leidt samen tot meer zorgvraag en hogere kosten. Ook wordt het tekort aan zorgpersoneel en mantelzorgers groter. 

Ondersteuning zelfredzame ouderen

De overheid werkt samen met partijen in de zorg om de ouderenzorg anders te organiseren. Zij doen dit met het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (WOZO). Dit programma verandert de manier waarop ouderen zorg en ondersteuning krijgen. Het WOZO-programma gaat uit van ouderen die zo zelfredzaam mogelijk zijn. Dat betekent dat:

  • ouderen zoveel mogelijk zelf blijven doen en regelen;
  • ouderen zo lang mogelijk zorg en ondersteuning aan huis krijgen;
  • de zorg digitaal is als dat kan.

De WOZO is bedoeld voor de lange termijn. Voor dit programma is in de periode van 2022 tot 2027 meer dan 1,5 miljard euro beschikbaar.

Passende zorg aan huis

De ouderen van nu zijn zelfstandiger dan vorige generaties. Dit vraagt om andere zorg en ondersteuning. De overheid wil ouderen helpen zo lang mogelijk en zo veel mogelijk zelf te blijven doen. Het WOZO-programma werkt daarvoor onder andere aan de volgende onderwerpen:

  • Samenwerken met mantelzorgers en vrijwilligers
    Er zijn meer mantelzorgers en vrijwilligers nodig voor ondersteuning thuis. En zij krijgen meer taken. Professionals gaan meer samenwerken met mantelzorgers en vrijwilligers. Hoe zij dit kunnen doen staat in de wegwijzer Samenwerken met informele zorg.
  • Digitale zorg voor ouderen
    Het uitgangspunt is om zorg digitaal te geven als dat kan. Of het nu gaat om beeldbellen met de wijkverpleegkundige, een robot die herinnert aan medicatie of een sensor die alarmeert als iemand is gevallen. Innovatie kan de kwaliteit van zorg verhogen en zorgverleners ontlasten. 

Betere kwaliteit voor zorg aan huis én verpleeghuiszorg

Wat mensen mogen verwachten van verpleeghuiszorg staat in het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Dit document helpt zorgverleners en zorgorganisaties om de kwaliteit van de zorg te verbeteren en van fouten te leren. En er staan regels in voor de inkoop van zorg. Het Kwaliteitskader staat in het Register van het Zorginstituut. Dit is een digitaal overzicht van kwaliteitsstandaarden en meetinstrumenten. Hierdoor kan iedereen zien wat er wordt verstaan onder goede zorg en hoe dit wordt gemeten.   

Nieuwe leidraad

Het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg wordt vernieuwd en uitgebreid. Het gaat niet meer alleen over verpleeghuiszorg, maar ook over de zorg voor kwetsbare ouderen die nog thuis wonen. Bijvoorbeeld wat zij zelf nog thuis kunnen doen en welke zorg en ondersteuning zij mogen verwachten  van zorgmedewerkers. En ook hoe mantelzorgers en digitale innovaties hierbij kunnen helpen. Lees meer over hoe ver de ontwikkeling is van de nieuwe leidraad op de website van Zorginstituut Nederland.