Nederland sluit zich aan bij de Pax Silica alliantie, dat maakt minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Sjoerd Sjoerdsma tijdens zijn bezoek aan de Verenigde Staten bekend. Vandaag tekent minister Sjoerdsma in Washington D.C. een verklaring om toe te treden tot het initiatief, in aanwezigheid van de Amerikaanse Undersecretary of State for Economic Affairs Jacob Helberg.
Met deze alliantie van sleutellanden in de AI en chipindustrie werkt Nederland samen aan het vergroten van economische veiligheid in een geopolitiek onrustige wereld. Hiermee versterken we onze weerbaarheid van de hele keten van kritieke grondstoffen tot aan het eindproduct. Dat is ook van belang om de leidende rol van Nederland in de wereldwijde chipsector te waarborgen.
De uitdagingen op het gebied van AI zijn enorm en de kansen minstens zo groot. Chips, AI en digitale infrastructuur zijn niet meer weg te denken uit de economie van de 21e eeuw. Deelname aan Pax Silica draagt (in)direct bij aan het Nederlands verdienvermogen door meer financiering op het gebied van AI te genereren en meer Nederlandse banen in de hightechsector te creëren.
Minister Sjoerdsma over ondertekening van de verklaring: 'Nederland speelt wereldwijd een leidende en unieke rol in de chipindustrie. Pax Silica biedt kansen voor de Nederlandse economie en verstevigt de handelspositie van Nederland. Binnen Pax Silica werken we met andere landen samen aan onze economische veiligheid in een geopolitiek onrustige wereld.'
Ook de Europese Commissie en andere Europese lidstaten hebben aangegeven zich op korte termijn bij het initiatief aan te zullen sluiten. Voor Nederland is dit van belang vanwege de belangrijke rol die de EU speelt op het gebied van technologisch leiderschap.