Ministerie van Buitenlandse Zaken

Deze hoofdrubriek bevat 5 rubrieken:

Het ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ) is ieder uur van de dag ergens in de wereld actief. Zo is het ministerie er voor u als u voor korte of langere tijd naar het buitenland gaat. Ook behartigt BZ de internationale betrekkingen, vanuit Den Haag en via een netwerk van ruim 150 posten over de hele wereld. Daarnaast geeft het ministerie van Buitenlandse Zaken, in overleg met andere ministeries, vorm aan het Europa van de toekomst.

Over Buitenlandse Zaken

(Een animatie. Naast het Nederlandse wapenschild schrijft iemand: Ministerie van Buitenlandse Zaken.)

VOICE-OVER: BZ wil de Nederlanders die naar het buitenland reizen of in het buitenland wonen, goed van dienst zijn.
En ook buitenlanders die Nederland bezoeken.
Daarom werken wij aan een optimale consulaire dienstverlening afgestemd op de wensen van onze klanten.
Soms hebben zij in het buitenland hulp of advies nodig.
Hiervoor kunnen ze tegenwoordig wereldwijd 24 uur per dag en 7 dagen per week terecht bij het team van het 24/7 BZ Contactcenter in Den Haag.
Of het nu gaat om een noodgeval een vraag over een reisdocument, een visumaanvraag of een reisadvies.
Via het 24/7 BZ Contactcenter, de ambassades en consulaten helpen we dagelijks 3.000 klanten. Dit doen we telefonisch of per mail.
Ook via Twitter is de klant koning.
Om Nederlanders te helpen bij een goede reisvoorbereiding heeft BZ voor zo'n tweehonderd landen makkelijk toegankelijke reisadviezen.
Die houden we voortdurend actueel.
Over de veiligheidssituatie bijvoorbeeld maar ook over relevante gewoonten en gebruiken.
Maandelijks worden deze reisadviezen ruim 250.000 keer geraadpleegd.
In 2017 starten we met een informatieservice waarop de reiziger zich kan abonneren.
Hij ontvangt dan automatisch een update van het reisadvies en eventuele crisisberichten.
Met de 24/7 BZ Reis app kan de reiziger ook mobiel het reisadvies bekijken.
En is er met één druk op de knop contact met het 24/7 BZ Contactcenter.
Op grote evenementen in de wereld waar we veel Nederlanders verwachten zijn we steeds vaker zichtbaar aanwezig voor onze klant.
Zo konden Nederlanders voor consulaire hulp terecht bij de pop-up ambassade op de Olympische Spelen in Rio de Janeiro.
Dankzij hun lokale aanwezigheid en kennis spelen de consulaire medewerkers van de ambassades en consulaten een cruciale rol.
Zij ontvangen klanten, beantwoorden hulpvragen en staan Nederlandse burgers zo goed mogelijk bij in geval van een crisis.
Ook brengen zij jaarlijks ongeveer 5.000 bezoeken aan Nederlanders in buitenlandse gevangenissen.
In 2016 vroegen 125.000 Nederlanders in het buitenland een reisdocument aan op een ambassade.

(Er verschijnen documenten.)

Deze aanvragen handelen we centraal af in Den Haag.
Verder kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen ook een reisdocument aanvragen op Schiphol of bij een van de elf andere grensgemeenten.
In 2016 werd dit al 70.000 keer gedaan.
Nederland verwelkomt veel buitenlandse bezoekers.
Een half miljoen van hen had in 2016 een visum kort verblijf nodig.
Hiervoor kunnen zij nu zowel op de ambassades als op tachtig visumaanvraagkantoren wereldwijd terecht.
Ook deze aanvragen handelen we straks centraal af in Den Haag.
De komende jaren zal het aantal aanvraagkantoren nog sterk worden uitgebreid.
We blijven onze diensten verbeteren en toegankelijker maken.
Buitenlandse bezoekers kunnen straks online een visum aanvragen en betalen.
En we onderzoeken of op termijn ook andere consulaire producten online of via visumaanvraagkantoren kunnen worden aangevraagd.

(Beeldtekst: +31 247 247 247. 24/7 BZ Contact Center. Twitter @247BZ.)

Zo blijft Nederland overal dichtbij.

(Naast het Nederlandse wapenschild schrijft iemand: Ministerie van Buitenlandse Zaken. Beeldtekst: www.rijksoverheid.nl.)

De Rijksoverheid. Voor Nederland