Er zijn verschillende verkiezingen.
Bijvoorbeeld die voor de Tweede Kamer.
Of voor de gemeenteraad.
Bijna iedereen van 18 jaar en ouder mag dan gaan stemmen.
Veel mensen kunnen niet makkelijk zelf stemmen.
Sommige mensen hebben een lichamelijke beperking.
Zij zitten bijvoorbeeld in een rolstoel of ze zijn blind.
Maar ook voor andere mensen is stemmen lastig.
Zoals voor mensen die lezen moeilijk vinden.
Of mensen met een (licht) verstandelijke beperking.
Of mensen met dementie.
Toch moet iedereen kunnen stemmen.
Zoveel mogelijk zonder hulp van anderen.
Daarom is er dit actieplan.