Hoe kan ik alarmnummer 112 bereiken als ik doof of slechthorend ben?

Bent u doof of slechthorend, dan kunt u via uw smartphone, tablet of computer een noodoproep doen bij alarmnummer 112. Gebruik daavoor de app Tolkcontact. Dit kunt u ook doen als u een spraakbeperking heeft. 

Alarmnummer 112 bellen

Bent u doof of slechthorend en heeft u spoedeisende hulp nodig? Bel dan vanaf uw computer, tablet of smartphone met 112. Hiervoor is speciale software beschikbaar waarmee u kunt bellen via tekst, spraak en beeld.

Er is op dit moment 1 aanbieder van deze software: Tolkcontact. Lees meer over de aanvraag, het gebruik en de installatie van de software en over het bellen van 112 met behulp van de software

Mocht u 112 niet kunnen bereiken, roep dan de hulp in van omstanders of mensen uit uw omgeving.

112 bereiken via de bemiddelingsdienst

Via de bemiddelingsdienst kunt u met tekst 24 uur per dag contact leggen met het alarmnummer 112. De 112 tekst-oproep wordt dan rechtstreeks doorgezet naar 112. Daarnaast kunt u via de bemiddelingsdienst door tussenkomst van een gebarentolk (beeldbemiddeling) contact leggen met het alarmnummer 112. Dit kan alle dagen van de week van 7:00 tot 20:00 uur.

U kunt de bemiddelingsdienst bereiken door te bellen met het sip-adres teletolk@kpnteletolk.nl. Met een sip-adres is het mogelijk een live verbinding te maken via spraak, tekst of beeld. U kunt de bemiddelingsdienst ook bereiken met de knop 'KPN Teletolk' in uw Tolkcontact-app.

Vanaf juni 2020 alleen Tolkcontact

Het alarmnummer 0800-8112 is met ingang van 2 juni 2020 niet meer te bereiken via de analoge teksttelefoon.

Doorgeven waar en welke hulp nodig is

Als u 112 belt, geef dan door:

  • wat er aan de hand is;
  • waar er hulp nodig is;
  • welke hulpdienst er nodig lijkt te zijn: politie, brandweer of ambulance.

U informeert de alarmcentrale door te spreken of door uw bericht te typen. Bij beeldbemiddeling kunt u ook gebaren of verschillende communicatievormen combineren. Dit doet u bijvoorbeeld door een naam of adres in te typen en de rest te spreken en/of te gebaren. In de alarmcentrale leest de medewerker van de centrale meldkamer uw melding op zijn beeldscherm.

De medewerker van de centrale meldkamer antwoordt u altijd door een bericht te typen. Bij beeldbemiddeling spreekt de centralist, waarna de gebarentolk vertaalt. De centralist regelt hierna dat de hulpdiensten naar de juiste plek worden gestuurd. Dit doet hij in overleg met de meldkamer in uw regio.