Regels voor telefonische verkoop (telemarketing)

Sinds 1 juli 2021 mogen bedrijven consumenten niet langer ongevraagd bellen om producten of diensten aan te bieden. Ook mogen goede doelen niet langer ongevraagd bellen voor een donatie. Dit is het gevolg van een wijziging in de Telecommunicatiewet die consumenten meer bescherming moet bieden.

Telefonische verkoop alleen voor klanten of na toestemming

Volgens de regels mogen bedrijven of ideële organisaties (zoals goede doelen) alleen in de volgende gevallen bellen:

  • De consument heeft toestemming gegeven. 
  • De consument is klant van het bedrijf (of is de afgelopen 3 jaar klant geweest).
  • De consument is donateur van het goede doel, heeft vrijwilligerswerk gedaan of is bij een bijeenkomst aanwezig geweest.

Verder geldt:

  • Een bedrijf of goed doel mag mensen niet onder druk zetten om toestemming te geven.
  • Het moet duidelijk zijn voor welke producten of diensten de toestemming geldt (en voor hoelang).
  • Anoniem bellen mag niet meer. Het telefoonnummer van de organisatie moet zichtbaar zijn.
  • Het gebruik van vooraf aangevinkte vakjes is niet toegestaan.
  • De consument moet de toestemming makkelijk kunnen intrekken. 

Regels telemarketing beschermen ook zzp’ers

De regels voor telemarketing moeten ook bescherming bieden aan ondernemingen zonder rechtspersoonlijkheid (zoals zelfstandigen zonder personeel). Ook zzp’ers kunnen voortaan alleen nog worden benaderd via de telefoon als ze daar expliciet toestemming voor hebben gegeven, klant of donateur zijn (geweest). 

Bel-me-niet Register opgeheven

Het Bel-me-niet Register is per 1 juli 2021 opgeheven. Consumenten konden voorheen hun telefoonnummer in dit register inschrijven om ongewenste telefoontjes te voorkomen. In de praktijk was dit systeem niet waterdicht en werden mensen toch nog gebeld. Met de regels die 1 juli 2021 zijn ingegaan, is het Bel-me-niet Register niet meer nodig. Persoonsgegevens die in het Bel-me-niet Register stonden, zijn verwijderd. 

Meer informatie voor consumenten

Wilt u weten wat u als consument kunt doen om hinderlijke telefoontjes van callcenters tegen te gaan? Lees dan: Hoe voorkom ik ongewenste telefoontjes van bedrijven en goede doelen?

Meer informatie voor ondernemers

Ondernemersplein biedt meer informatie aan bedrijven over het verbod op ongevraagde telefonische verkoop.

Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft op haar site extra informatie voor bedrijven over de regels voor telemarketing.

Regels telemarketing

Word je gebeld door een verkoper?
Bijvoorbeeld voor een aanbieding, een abonnement of een donatie aan een goed doel?
Dat mag alleen als je zelf toestemming hebt gegeven.
Of omdat je al klant of lid bent van een organisatie, of dat bent geweest.
Wil je niet meer gebeld worden?
Dan kan je zeggen:
“Ik wil dat u mij nooit meer belt”.
Dat is genoeg.
De verkoper mag jou daarna niet meer zomaar bellen.
En als je toch via de telefoon iets koopt of geld geeft. 
En je hebt spijt.
Neem dan binnen 14 dagen contact op met de verkoper.
En zeg dat je de aankoop niet meer wil. 
Je hoeft geen reden te geven.
Lukt dat niet?
Of blijft een verkoper of organisatie bellen?
Doe dan een melding.