Wat is DigiD?

DigiD staat voor Digitale Identiteit. Met uw DigiD kunt u inloggen op websites van de overheid en in de zorg. Uw DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord die u allebei zelf kiest.

Organisaties aangesloten op DigiD

Veel overheidsorganisaties en organisaties die een overheidstaak uitvoeren bieden diensten aan met DigiD. Bijvoorbeeld:

  • nationale organisaties (zoals de Belastingdienst, het Donorregister, de SVB en het UWV);
  • gemeenten;
  • provincies;
  • waterschappen;
  • politie;
  • ziekenhuizen, huisartsen, apotheken;
  • zorgverzekeraars.

Op de website van DigiD staat een volledige lijst met alle aangesloten organisaties.

Zaken regelen met DigiD

Met uw persoonlijke DigiD kunt u onder andere de volgende zaken via internet regelen:

  • belastingaangifte doen;
  • kinderbijslag aanvragen;
  • registreren in het Donorregister;
  • diensten van uw gemeente aanvragen, zoals een uittreksel van de Basisregistratie Personen (BRP);
  • zaken rondom uw zorgverzekering regelen.

DigiD niet verplicht

U bent niet wettelijk verplicht een DigiD aan te vragen. Maar steeds meer overheidsorganisaties gebruiken DigiD voor de toegang tot hun dienstverlening via internet. Zonder DigiD kunt u vaak niet gebruikmaken van deze elektronische dienstverlening. U hebt bijvoorbeeld een DigiD nodig om digitale post van de Belastingdienst te bekijken in de Berichtenbox van MijnOverheid. 

Informeer bij de overheidsorganisatie of u op andere manieren uw zaken kunt regelen.