Wat kan ik doen als ik me eenzaam voel?

Iedereen kan zich periodes in zijn leven eenzaam voelen. Er zijn verschillende manieren om met eenzaamheid om te gaan. U kunt zelf al veel doen om eenzaamheid aan te pakken. Eventueel met hulp van familieleden, vrienden of buren. Of u maakt gebruik van activiteiten die hulpverlenersorganisaties verzorgen.

Zelf eenzaamheid aanpakken

Wilt u zelf iets doen tegen uw eenzaamheid? Dan is er een aantal dingen die u kunt doen:

  • Maak een lijstje van oude contacten die verwaterd zijn. Misschien kunt u iemand bellen of mailen.
  • Durf hulp te vragen. Mensen doen vaak graag iets voor een ander.
  • In veel gemeenten zijn er activiteiten voor mensen die eenzaam zijn. Op Eenzaam.nl vindt u een overzicht van activiteiten.
  • Heeft u een gesprek met uw huisarts, een wijkverpleegkundige of iemand van de gemeente? Vertel hier dan over uw eenzaamheid en durf om hulp te vragen.

Op de website Eenzaam.nl vindt u meer informatie over hulp zoeken bij eenzaamheid.

Telefonische Hulplijn of chatten bij eenzaamheid

U kunt een telefonische hulplijn bellen of chatten als u zich eenzaam voelt. Hiervoor zijn de volgende hulplijnen beschikbaar:

De Luisterlijn

De Luisterlijn is 24 uur per dag bereikbaar voor een vertrouwelijk gesprek of informatie. Het telefoonnummer van de Luisterlijn is 0900 - 0767 (normaal tarief). Op de website van de Luisterlijn kunt u ook chatten met een vrijwilliger van de Luisterlijn.

Zilverlijn (Nationaal Ouderenfonds)

De Zilverlijn is een service voor ouderen van het Nationaal Ouderenfonds. Als u zich aanmeldt wordt u regelmatig gebeld door professionele vrijwilligers van het Ouderenfonds. Het telefoonnummer van de Zilverlijn is 0800 1325 (gratis).

Deelnemen aan activiteiten van hulporganisaties

Verschillende hulpverlenersorganisaties organiseren activiteiten om eenzaamheid tegen te gaan. Bijvoorbeeld Humanitas, het Leger des Heils of het Nationaal Ouderenfonds. Op de website Eenzaam.nl vindt u een overzicht van de activiteiten.