Gelijke regels media in Europa

Televisieprogramma’s en andere mediadiensten mogen vrij verspreid worden in Europa. Maar de regels voor bijvoorbeeld reclame en sponsoring, auteursrechten en ondertiteling verschillen per land. Hierdoor is het moeilijker om programma’s in een ander land uit te zenden. 

Gelijke mediaregels voor heel Europa

In heel Europa moeten dezelfde minimumregels gaan gelden voor mediaproducties. Denk bijvoorbeeld aan regels voor:

  • reclame en sponsoring;
  • bescherming van kinderen;
  • promotie van Europese mediaproducties (zoals films en televisieprogramma’s);
  • ondertiteling;
  • uitzenden van nationale (sport)evenementen.

De regels staan in de Europese Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten.

Regels voor online media

De richtlijn richt zich steeds meer op online mediadiensten, zoals video on demand. Bijvoorbeeld om jongeren te beschermen tegen schadelijke films of programma’s. Daarom wordt online een belangrijk onderwerp bij de vernieuwing van de richtlijn.

Europese mediaproducties

In de richtlijn is ook bepaald dat minstens 50% van de uitzendtijd op televisie besteed moet worden aan mediaproducties uit Europa.

In de Nederlandse Mediawet staat dit ook. In de praktijk worden er in Nederland vooral Nederlands(talig)e programma’s uitgezonden. De afgelopen jaren was ruim 80% van de televisieprogramma’s oorspronkelijk Nederlandstalig product.

Europese stimulering van media

De Europese Commissie wil de culturele en audiovisuele sector in Europa ondersteunen. En daarnaast de creativiteit van bedrijven stimuleren en zorgen dat audiovisuele werken beter worden verspreid binnen Europa. Hiervoor loopt het programma Creative Europe.

Bedrijven kunnen subsidie aanvragen voor onder meer:

  • productie, distributie en/of vertoning
  • (betere) markttoegang
  • de organisatie van festivals
  • het bereiken van meer of een ander publiek
  • mediawijsheid (bijvoorbeeld adviezen voor jonge media-gebruikers)
  • ontwikkeling van videogames.

Met deze subsidies stimuleert Creative Europe de economische groei en werkgelegenheid in Europa. Creative Europe loopt tot 2020. Het budget is € 1,462 miljoen. Hiervan is € 824 miljoen bestemd voor media.

De nationale helpdesk van het programma geeft advies en begeleiding bij subsidieaanvragen.