Waar kan ik een klacht indienen over het openbaar vervoer (ov)?

U kunt een klacht over het openbaar vervoer indienen bij het vervoerbedrijf waarmee u reisde. Vindt u dat uw klacht niet goed wordt opgelost of krijgt u geen antwoord? Dan kunt u het OV loket inschakelen. Deze onafhankelijke organisatie helpt reizigers met klachten over het openbaar vervoer.

Klacht indienen bij vervoerbedrijf

Een klacht over een vervoerder kunt u indienen bij het vervoerbedrijf. Hoe u dit doet, kunt u daar navragen. Veel vervoerders vermelden de klachtenprocedure op hun website.

Hulp bij indienen klacht voor mensen met beperking

Bent u doof, blind of slecht ter been? En vindt u dat de vervoerder u discrimineert? Bijvoorbeeld omdat het openbaar vervoer geen of onvoldoende voorzieningen voor u heeft? Neem dan contact op met een antidiscriminatiebureau in uw regio. Medewerkers van het bureau tegen discriminatie kunnen u helpen bij het indienen van een klacht. En gesprekken voeren met de vervoerder.

Ontevreden over afhandeling klacht?

Bent u ontevreden over de afhandeling van uw klacht door het vervoerbedrijf? Of over de inhoud van het antwoord? Dan kunt u het OV loket of de Geschillencommissie inschakelen.

OV loket inschakelen

Het OV loket maakt duidelijk welke stappen u als reiziger verder kunt nemen. In sommige gevallen kan het OV loket voor u bemiddelen. Op basis van de klachten en eventuele trends daarin doet het OV loket aanbevelingen aan vervoerders en overheden.

Op de site van het OV loket kunt u een klachtenformulier invullen over uw klacht.

Geschillencommissie inschakelen

De Commissie OV van de Geschillencommissie behandelt klachten en geschillen tussen consumenten en een specifiek vervoerbedrijf. Een geschil voorleggen bij de commissie kost u geld. Stelt de commissie u in het gelijk, dan kunt u uw geld terugkrijgen. Uitspraken van de Geschillencommissie zijn bindend.