Waar kan ik een klacht indienen over het openbaar vervoer (ov)?
U kunt een klacht over het openbaar vervoer indienen bij het vervoerbedrijf waarmee u reisde. Vindt u dat uw klacht niet goed wordt opgelost of krijgt u geen antwoord? Dan kunt u uw klacht indienen bij het Klachtenloket Openbaar Vervoer. Of u kunt de Geschillencommissie Openbaar Vervoer inschakelen.
Klacht indienen bij vervoerbedrijf
Een klacht over een vervoerder kunt u indienen bij het vervoerbedrijf. Hoe u dit doet, kunt u daar navragen. Veel vervoerders vermelden de klachtenprocedure op hun website.
Klacht indienen over trillingen door treinen
Soms veroorzaken rijdende treinen trillingen die voelbaar zijn langs het spoor. Ook werkzaamheden aan het spoor of station kunnen trillingen veroorzaken. Voor klachten over hinder en/of schade van spoortrillingen kunt u contact opnemen met ProRail Publiekscontacten.
Hulp bij indienen klacht voor mensen met beperking
Bent u doof, blind of slecht ter been? En vindt u dat de vervoerder u discrimineert? Bijvoorbeeld omdat het openbaar vervoer geen of onvoldoende voorzieningen voor u heeft? Neem dan contact op met een antidiscriminatiebureau in uw regio. Medewerkers van het bureau tegen discriminatie kunnen u helpen bij het indienen van een klacht. En gesprekken voeren met de vervoerder.
Klacht voorleggen aan onafhankelijke instantie
Komt u er niet uit met het vervoersbedrijf? Of heeft u geen antwoord gehad binnen 4 weken? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan een onafhankelijke instantie.
- Klachtenloket Openbaar Vervoer
Het Klachtenloket Openbaar Vervoer adviseert u over welke stappen u het best kunt zetten. En kan eventueel voor u bemiddelen. Dit is gratis.
- Geschillencommissie Openbaar Vervoer
Een uitspraak van de Geschillencommissie Openbaar Vervoer is bindend. Dat betekent dat iedereen zich aan de uitspraak moet houden. Een geschil voorleggen bij de commissie kost u geld. Stelt de commissie u in het gelijk? Dan kunt u uw geld terugkrijgen.
- De rechter (civiele rechtspraak)
Met een dagvaardingsprocedure vraagt u de rechter om een oordeel over uw conflict met de vervoerder. Deze procedure kost tijd en geld.
Melding over treinvervoerder bij Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
Handelt een spoorwegonderneming uw klacht niet goed af? U kunt uw klacht of vraag melden bij de ILT, maar de ILT doet geen uitspraak over individuele klachten. De ILT kan treinvervoerders en stationsbeheerders die de regels regelmatig overtreden tot de orde roepen. Bijvoorbeeld door het opleggen van een dwangsom.
U doet een melding bij de ILT als een spoorwegonderneming:
- zonder goede reden meer dan 1 maand de tijd neemt om op uw klacht te reageren;
- volgens u reageert in strijd met de Europese regels voor treinreizigers.
De ILT neemt een aantal stappen bij de behandeling van uw melding.