Rapportage Campagne-effectmonitor 'Alleen Samen', 7 oktober 2020

Rapport over de effecten van de publiekscampagne ‘Alleen Samen'. Het rapport beschrijft in welke mate mensen zich aan de coronamaatregelen houden en de mogelijke redenen hiervoor. Het rapport bevat de trends in gedrag en houding tegenover de maatregelen sinds maart 2020. De samenvatting beschrijft de veranderingen tussen de meting van 3 tot 6 september en de meting van 1 tot 4 oktober 2020.

Rapportage Campagne-effectmonitor 'Alleen Samen', 7 oktober 2020 (PDF| 37 pagina's | 1,2 MB)

Managementsamenvatting (PDF | 2 pagina's | 272 kB)

Belangrijkste bevindingen

  • De urgentie en motivatie om de nieuwe maatregelen na te leven en vol te houden is hoog, maar ligt wel lager dan aan het begin van de crisis.
  • Mensen houden strikter afstand en de urgentie en motivatie nemen weer toe.
  • Men zegt vaker de drukte te vermijden, ook het belang en nut hiervan nemen toe.
  • Meer mensen vinden handen wassen nuttig en dit wordt strikter nageleefd.
  • Thuiswerken is sinds begin september weer toegenomen.
  • Nog steeds blijft, tegen het advies in, driekwart van de mensen met (milde) klachten niet thuis.
  • 1 op de 5 mensen met klachten laat zich testen, mogelijk vanwege beperkte testcapaciteit.
  • Opnieuw neemt het draagvlak voor de aanpak van de Rijksoverheid iets af.
  • Men maakt zich in toenemende mate zorgen over de gevolgen voor de Nederlandse samenleving.
  • Het dragen van mondkapjes is sterk toegenomen.