Ministerie van Algemene Zaken

Deze hoofdrubriek bevat 5 rubrieken:

Dienst Publiek en Communicatie

DPC ondersteunt alle departementen en uitvoeringsorganisaties van de Rijksoverheid in de communicatie met publiek en professionals.

Dit doet DPC op 2 manieren:

  • DPC voert zelf een aantal rijksbrede communicatietaken uit. DPC verzorgt de informatievoorziening van de Rijksoverheid via Rijksoverheid.nl en begeleidt de landelijke campagnes. DPC doet de centrale media-inkoop. Ook ondersteunt DPC de interne communicatie van de Rijksoverheid met een rijksbreed intranet en biedt zij kennis en onderzoek om de communicatie verder te professionaliseren.
  • DPC ondersteunt de onderdelen van de Rijksoverheid in hun communicatie, door het leveren van gemeenschappelijke communicatiediensten en als centraal inkooppunt voor communicatie (zie IUC Communicatie).

Opdrachtgever van DPC is de VoRa. Dit is een overleg waarin de directeuren communicatie van de Rijksoverheid vertegenwoordigd zijn. Deze directeuren bepalen samen het rijksbrede communicatiebeleid en sturen de uitvoering door DPC aan.

DPC is een agentschap van het ministerie van Algemene Zaken (AZ). Een agentschap heeft een afzonderlijke plaats in de begroting en de financiële verantwoording van het ministerie. Bij DPC werken rond de 140 communicatieprofessionals met kennis van de markt en verstand van het vak.

IUC Communicatie

Sinds 2014 is DPC 1 van de 20 inkoopuitvoeringscentra van de Rijksoverheid. Dit betekent onder meer dat DPC raamcontracten sluit voor communicatiediensten waar veel organisaties binnen het Rijk behoefte aan hebben. Er zijn al rijksbrede overeenkomsten voor:

  • onderzoek: opinieonderzoek, communicatieonderzoek, webonderzoek en media-analyse
  • fotografie en video
  • campagnes
  • mediastrategie en planning
  • inhuur webredacteuren en uitbesteding webredactie
  • inhuur communicatieprofessionals

Bedrijven die geïnteresseerd zijn kunnen de website met aanbestedingen van het Rijk in de gaten houden voor nieuwe aanbestedingen.

Directie

Erik den Hoedt (directeur)

Ronald van Oosteroom (plv. directeur)

DPC bestaat uit 3 taakgebieden:

  • Informatie Rijksoverheid
  • Campagnes en Media
  • Kennis en Professionalisering

Informatie Rijksoverheid

DPC/Informatie Rijksoverheid verzorgt de informatievoorziening van de Rijksoverheid. Daarvoor ontwikkelt en beheert het de websites Rijksoverheid.nl, Government.nl en Rijkshuisstijl.nl. Ook beantwoordt DPC/Informatievoorziening alle vragen die per telefoon of e-mail binnenkomen.

Het taakgebied Informatie Rijksoverheid bestaat uit 3 clusters:

  • Online advies
  • Redactie
  • Vraagbeantwoording

Online advies

DPC/Online advies levert producten en diensten voor websites van organisaties binnen de Rijksoverheid. Voorbeelden hiervan zijn het Platform Rijksoverheid Online (PRO), de Mediatheek en een systeem voor het meten van website-statistieken. De adviseurs van Online advies vertalen de wensen van de ministeries naar functionaliteiten voor het Platform Rijksoverheid Online. Ook zorgen zij ervoor dat het platform voldoet aan alle eisen en richtlijnen voor websites.

Redactie

DPC/Redactie verzorgt de informatie op de websites Rijksoverheid.nl, Government.nl en Rijkshuisstijl.nl. De Redactie zorgt ervoor dat de informatie begrijpelijk, juist, actueel, toegankelijk en vindbaar is. De inhoud voldoet daarbij aan alle eisen en richtlijnen voor teksten en websites. De Redactie werkt nauw samen met Online advies en met de ministeries. De Redactie schrijft en beheert teksten en adviseert de ministeries over de vindbaarheid van hun teksten.

Vraagbeantwoording

DPC/Vraagbeantwoording is verantwoordelijk voor het loket Informatie Rijksoverheid. Informatie Rijksoverheid is het contactpunt waar burgers en professionals terecht kunnen met vragen over wet- en regelgeving van de Rijksoverheid. Zij kunnen vragen stellen via telefoon (1400), e-mail en Twitter (@Rijksoverheid). Alle 11 departementen hebben hun algemene publieksvoorlichting overgedragen aan Informatie Rijksoverheid.

De ambitie van Informatie Rijksoverheid is om kwalitatief hoogwaardige dienstverlening te leveren. Dit houdt in dat vragenstellers een juist en volledig antwoord krijgen op hun vraag of correct worden doorverwezen naar een andere organisatie. Andere kernwoorden zijn: klantvriendelijkheid, professionaliteit en snelheid. Informatie Rijksoverheid meet continu hoe tevreden vragenstellers zijn over de dienstverlening en streeft naar een tevredenheidscijfer van minimaal 3,0 (e-mail) en 4,0 (telefonie) op een schaal van 5.

Meer informatie

Manager taakgebied: Ronald van Oosteroom.

Campagnes en Media

DPC/Campagnes en Media zorgt ervoor dat communicatie-instrumenten effectief en efficiënt worden ingezet.

Het taakgebied Campagnes en Media bestaat uit 3 clusters:

  • Campagnemanagement
  • Media-inkoop
  • Beeldcentrum Rijksoverheid

Campagnemanagement

DPC/Campagnemanagement coördineert de voorlichtingscampagnes van de Rijksoverheid. Campagnemanagement kan het hele traject van de ontwikkeling van een campagne begeleiden: van de planning tot de beoordeling achteraf, maar kan ook advies geven wanneer een ministerie zelf de begeleiding op zich neemt. Ook verzorgt Campagnemanagement het contractmanagement voor de ontwikkeling en uitvoering van campagnes.

Media-inkoop

DPC/media-inkoop is verantwoordelijk voor alle media-inkoop van de Rijksoverheid. Van advertenties in kranten tot spots op radio en tv, en de bijbehorende administratie. De gezamenlijke inkoop van media-inzet bespaart kosten. Media-inkoop adviseert ook over bijvoorbeeld mediastrategieën bij campagnes.

Beeldcentrum Rijksoverheid

Het Beeldcentrum Rijksoverheid geeft advies over beeldgebruik bij communicatie en de Rijkshuisstijl. Ook begeleidt het beeldcentrum producties en biedt ondersteuning bij het afsluiten van raamovereenkomsten voor fotografie en video. Alle departementen en uitvoeringsorganisaties kunnen bij het Beeldcentrum hun communicatievraag laten vertalen naar de inzet van beeld. Dit kunnen verschillende producten naast elkaar zijn of juist die ene animatie, foto of infographic.

Ook beheert het Beeldcentrum de Mediatheek Rijksoverheid (MTRO). In deze mediatheek worden alle foto's, video's en audiobestanden van departementen en uitvoeringsorganisaties opgeslagen en gedistribueerd.

Meer informatie

Manager taakgebied: Elma Voogt

Kennis en Professionalisering

DPC/Kennis en Professionalisering versterkt de communicatiefunctie van de Rijksoverheid door onderzoek, opleiding en kennisuitwisseling.

Het taakgebied Kennis en Professionalisering bestaat uit 3 clusters:

  • Communicatieonderzoek
  • Academie voor Overheidscommunicatie
  • Rijksportaal (rijksbreed intranet)

Communicatieonderzoek

De medewerkers van DPC/Communicatieonderzoek adviseren de ministeries over inzet, aanpak en gebruik van omgevingsonderzoek. Ze sluiten raamcontracten af met onderzoeksbureaus, waarvan alle departementen gebruik kunnen maken. Daarnaast voeren de onderzoekers zelf onderzoek uit naar de effectiviteit van de campagnes van de Rijksoverheid.

Academie voor Overheidscommunicatie

De Academie voor Overheidscommunicatie ondersteunt de Rijksoverheid met het ontwikkelen van de communicatiefunctie. De medewerkers van de Academie zorgen ervoor dat communicatiemedewerkers binnen de Rijksoverheid bijblijven in hun vak. Ze signaleren trends in het vakgebied, ontwikkelen leerroutes, interdepartementale kennisnetwerken en bijeenkomsten. Ook biedt de Academie opleidingen voor beleidsmedewerkers aan, samen met het opleidingscentrum PBLQ ROI in Den Haag.

Een speciale dienst van de Academie is het beheer van de Communicatiepool, een groep van 40 strategische communicatieadviseurs en woordvoerders. Dit zijn vooral ZZP-ers die een raamcontract hebben gesloten met de Rijksoverheid. Ministeries kunnen deze adviseurs inhuren voor het opvangen van een tekort aan medewerkers of voor een specifieke strategische klus of project.

Rijksportaal

DPC/Rijksportaal werkt aan het beheer en de ontwikkeling van het Rijksportaal, het intranet van het Rijk. Ook verzorgen de medewerkers de (nieuws)berichtgeving. Rijksportaal is een platform voor interne communicatie voor alle rijksambtenaren. De informatie varieert van personeelsaangelegenheden tot facilitaire zaken en van inkoop tot nieuws.

Meer informatie

Manager taakgebied: Erik den Hoedt

Algemene voorwaarden DPC

Bekijk de Algemene Voorwaarden voor de uitvoering van opdrachten door Dienst Publiek en Communicatie.

Doorlichting DPC

De Regeling agentschappen schrijft voor dat elk agentschap tenminste eens in de 5 jaar wordt doorgelicht. De doorlichting heeft als algemene doelstelling: "Het geven van inzicht in het functioneren van het agentschap Dienst Publiek en Communicatie (DPC) in het licht van de Regeling agentschappen op de gebieden governance, financieel beheer, doelmatigheid en bekostiging". In 2015 is een doorlichting van het agentschap DPC afgerond.

De Rijksoverheid. Voor Nederland