Leveranciers van de Rijksoverheid mogen hun facturen al enkele jaren elektronisch verzenden naar de rijksdiensten. Sinds 1 januari 2017 is dat verplicht bij alle nieuwe inkoopovereenkomsten met het Rijk. Ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) maakt gebruik van elektronische facturatie (e-facturatie).
De factuurvereisten waaraan uw e-factuur moet voldoen om in behandeling te worden genomen, zijn:
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
UDAC-F&I / (organisatiecode uit de opdracht)
Postbus 20906
2500 EX Den Haag
Het organisatie-identificatienummer (OIN) staat in de opdrachtbrief of het contract. Als dit nummer niet is vermeld, kunt u dit opvragen bij uw opdrachtgever. Het OIN is noodzakelijk voor een juiste adressering van de factuur. In de volgende tabel staan de geldende OIN voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat:
Organisatie-identificatienummers van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Organisatieonderdeel
Organisatie-identificatienummer (OIN)
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (Bestuurskern)
00000001003214321000
Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS)
00000002003214321001
Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
00000001851407742000
Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI)
00000001821693992000
Nederlandse Emissie Autoriteit (Nea)
00000004000000017000
Planbureau voor de Leefomgeving (PBL)
00000001822550556000
Vermelding van referentienummer conform opdracht. Dit bestelnummer heeft u doorgekregen van uw opdrachtgever door middel van een opdrachtbrief, email of in het contract, bijvoorbeeld: 4500001234. Voor Bestuurskern/ANVS/ILT/NEA/PBL begint het referentienummer met 45, 52 of 70 en heeft het altijd 10 cijfers. Voor KNMI begint het referentienummer met 51 00000000 XX en heeft het 10 tot 12 cijfers.
Vermeld daarnaast op uw e-factuur:
de opdrachtgever;
de prestatieverklaarder (pv);
een duidelijke omschrijving van de geleverde producten of diensten.
Wanneer 1 van bovenstaande factuureisen onduidelijk zijn, of u heeft geen opdrachtbrief ontvangen, neem dan contact op met de besteller van de levering of dienst.
Servicedesk facturen
Heeft u vragen over de betaling van uw factuur of wilt u een herinnering/aanmaning versturen? Dan kunt u terecht bij de Servicedesk via e-mail (servicedeskFenI@minienw.nl) of telefoon (070 456 1011). De Servicedesk is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 16.00 uur.