Het kabinet wil dat de lagere aanschafbelasting (bpm) voor emissievrije bijzondere auto’s (kampeerauto’s en rolstoelvervoer) en emissievrije motoren blijft bestaan na 1 januari 2026.
Oude situatie: bpm afhankelijk van type voertuig
Op 1 januari 2025 liep de vrijstelling voor de aanschafbelasting af voor emissievrije auto’s. Dit zijn auto’s die geen CO2 uitstoten. Bijvoorbeeld elektrische auto’s en auto’s op waterstof. Sinds 1 januari 2025 hing de bpm af van het type voertuig:
- emissievrije auto’s: € 667
- bijzondere emissievrije auto’s, zoals campers en rolstoelbusjes: 37,7% van de catalogusprijs.
- emissievrije motoren: 9,6% op een catalogusprijs tot € 2.133 en 19,4% van een catalogusprijs boven € 2.133.
- diesel- en benzineauto’s: op basis van de CO2-uitstoot
Hierdoor betaalde iemand voor een bijzondere emissievrije auto in verhouding een hoge bpm vergeleken met een elektrische auto of een dieselbusje.
Situatie nu: tijdelijke verlaging bpm
In april 2025 heeft het kabinet besloten om de bpm voor bijzondere emissievrije auto’s en motoren tijdelijk te verlagen. Met terugwerkende kracht gelden in heel 2025 voor alle emissievrije auto’s en motoren dezelfde belastingtarieven:
- emissievrije auto’s: € 667
- emissievrije motoren: € 200
Voorstel kabinet: verlenging van het lage tarief voor alle emissievrije bijzondere auto’s en motoren tot en met 2030
Het kabinet stelt voor om de regeling voor 2025 te verlengen tot en met 2030. Emissievrije bijzondere auto’s betalen dan evenveel bpm als andere emissievrije auto’s. Het maakt dan niet uit of het om een gewone auto gaat of om een camper, rolstoelbusje, ambulance of lijkwagen.
- emissievrije auto’s: € 667
- emissievrije motoren: € 200
- diesel- en benzineauto’s: op basis van de CO2-uitstoot