1 loket voor ondernemers die diensten aanbieden

De Dienstenrichtlijn maakt het ondernemers makkelijker om in andere Europese landen aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld een horecaondernemer die restaurants in Spanje en Italië wil openen. De ondernemer regelt dit bij 1 loket.

1 loket waar ondernemers zaken kunnen regelen

Dankzij de Dienstenrichtlijn hoeven ondernemers niet met verschillende overheden zaken te doen. Zij kunnen hun zaken afhandelen bij 1 loket per Europees land. Daardoor hebben ze met minder administratieve regels te maken. Ook in IJsland, Liechtenstein en Noorwegen geldt de Dienstenrichtlijn en kunnen ondernemers bij 1 loket terecht.

In Nederland kunnen de ondernemers terecht bij het Ondernemersplein of Business.gov.nl.

Dienstenrichtlijn niet voor alle dienstverleners

De Dienstenrichtlijn is niet op alle dienstverlenende ondernemers van toepassing. Bijvoorbeeld niet op:

  • financiële diensten;
  • elektronische communicatiediensten;
  • vervoer;
  • uitzendbedrijven;
  • gezondheidszorg;
  • audiovisuele diensten;
  • gokactiviteiten;
  • sociale diensten (sociale huisvesting);
  • particuliere beveiligingsdiensten;
  • notarissen;
  • diensten van algemeen belang;
  • activiteiten op het gebied van belasting, arbeidsrecht en grensoverschrijdende detachering van arbeidskrachten.

Dienstenwet

Welke diensten wel en niet onder de Dienstenrichtlijn vallen, staat in de Dienstenwet.

Voordelen Dienstenrichtlijn voor consumenten

De Dienstenrichtlijn heeft ook voordelen voor consumenten. Omdat ondernemers ook in andere landen hun activiteiten kunnen starten komt er meer concurrentie. Daardoor gaan de prijzen omlaag en verbetert de kwaliteit van de dienstverlening aan consumenten.

Consumenten hebben meer keuze sinds de Dienstenwet in werking is getreden.