Mag mijn drinkwaterbedrijf de levering van water afsluiten als ik niet betaal?
Als u de waterrekening niet betaalt, mag uw drinkwaterbedrijf u niet zomaar afsluiten. Het bedrijf moet u eerst een betalingsherinnering sturen en proberen om u persoonlijk te benaderen. Betaalt u dan nog steeds niet, dan mag het bedrijf de levering van water stoppen.
Waarschuwing vóór afsluiting water
Als u de waterrekening niet betaalt, moet het drinkwaterbedrijf een vaste gang van zaken aanhouden om uw watervoorziening af te sluiten. Als eerste moet het bedrijf u een schriftelijke herinnering sturen. Op deze betalingsherinnering staat altijd:
- dat u niet wordt afgesloten als dit zeer ernstige gezondheidsrisico’s voor u oplevert. U heeft dan wel een medische verklaring nodig;
- de mogelijkheden voor hulp bij schulden;
- een aanbod van het bedrijf om bepaalde gegevens door te geven aan de schuldhulpverlening. Dit gebeurt bij voorkeur met uw schriftelijke toestemming.
Als u niet reageert op de schriftelijke herinnering, dan moet een drinkwaterbedrijf zich inspannen om persoonlijk contact te leggen. Pas daarna mag u worden afgesloten en worden uw gegevens verstrekt aan schuldhulpverlening.
Tijdelijk drinkwater na afsluiting
U kunt bij het drinkwaterbedrijf containers met water aanvragen voor tenminste 4 dagen. Ieder persoon van uw huishouden moet minimaal 3 liter drinkwater per dag hebben. Voor 4 dagen is dit dan minimaal 12 liter per persoon.
In deze 4 dagen kunt u contact opnemen met de gemeente over de afsluiting van drinkwater en schuldhulpverlening. De gemeente kan dan met het drinkwaterbedrijf in gesprek gaan om de drinkwaterafsluiting ongedaan te maken.