Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met mijn energielabel?

Bent u het niet eens met uw energielabel? Dan neemt u als woningeigenaar contact op met de energieadviseur die het energielabel heeft geregistreerd. Als huurder neemt u contact op met uw verhuurder.

Woningeigenaren melden twijfels energielabel bij energieadviseur

Neem eerst contact op met de energieadviseur als u het niet eens bent met uw energielabel. U kunt dan uitleggen waarom u het niet eens bent met uw energielabel. Mogelijk krijgt u een nieuwe opname of wijziging in de bestaande opname.

Komt u er met uw energieadviseur niet uit? Neem dan contact op met de certificaathouder die het label geregistreerd heeft. De naam van de certificaathouder staat op het energielabel.

Vindt u dat de certificaathouder uw melding niet goed afhandelt? Neem dan contact op met de certificerende instelling. Deze instelling controleert de certificaathouder. De naam vindt u ook op het energielabel.

Huurders melden twijfels energielabel bij verhuurder

Twijfelt u als huurder of het geregistreerde energielabel wel klopt? Neem dan contact op met de verhuurder. De verhuurder kan dan contact opnemen met de certificaathouder om de melding te behandelen.

Vindt u dat uw verhuurder uw melding niet goed behandelt? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen. Dit kan bijvoorbeeld wanneer een ander energielabel leidt tot een lagere huur. Of wanneer een ander energielabel een verhoging van de huur voorkomt. Dit moet wel op basis zijn van het woningwaarderingsstelsel.

Helpdesk Energielabel

Heeft u vragen of klachten over het definitieve energielabel of de procedure? Neem dan contact op met de Helpdesk Energielabel.

Ook vindt u veelgestelde vragen over het energielabel woningen op de website van Milieu Centraal.