Wat kan ik doen bij een raar of nep-telefoontje (spoofing)?

Geef aan de telefoon nooit uw bank- of privégegevens en boek nooit geld over als iemand dit via de telefoon aan u vraagt. Belt iemand van een bedrijf of overheidsinstantie u zomaar op en vertrouwt u dit niet? Hang dan zo snel mogelijk op en neem daarna zelf contact op met de organisatie van wie het neptelefoontje kwam.

Spoofing-telefoontjes herkennen

Oplichters kunnen u bellen vanaf een willekeurig nummer. Bijvoorbeeld van uw bank of uw gemeente. Dit heet spoofing. Zo herkent u deze telefoontjes:

  • Neptelefoontje van uw bank:
    Vraagt uw bank u via de telefoon om geld over te boeken of uw inloggegevens of pincode door te geven? Verbreek dan meteen de verbinding. Een bank belt u hier namelijk nooit voor. Als u denkt dat het telefoontje belangrijk is, zoek dan zelf het juiste telefoonnummer van uw bank op, bel dit nummer en leg uit dat u bent gebeld.
  • Neptelefoontje met een bandje:
    U hoort een bandje (vaak in een andere taal) gevolgd door een keuzemenu. Daarna krijgt u iemand aan de lijn die u om geld of persoonlijke gegevens vraagt. Of de persoon vraagt u om software te downloaden. Verbreek de verbinding en bel niet terug.
  • Neptelefoontje vanuit het buitenland:
    U wordt gebeld door een buitenlands nummer, maar de telefoon gaat maar 1 keer over. Negeer het telefoontje dan en bel niet terug.

Poging tot fraude melden

Pogingen tot fraude kunt u melden bij de Fraudehelpdesk. Bent u slachtoffer geworden? Doe dan aangifte van fraude bij de politie.