Wat zijn mijn rechten bij vertraging, annulering of overboeking van een vlucht?

Heeft uw vlucht vertraging? Of is uw vlucht geannuleerd of overboekt? Dan heeft u mogelijk recht op een (schade)vergoeding. Ook heeft u mogelijk recht op hulp van de luchtvaartmaatschappij, bijvoorbeeld eten en drinken. Bekijk hieronder waarop u recht heeft bij een vertraging, annulering of overboeking.

Informatie over coronavirus

Bekijk alle actuele informatie en meer veelgestelde vragen over het coronavirus

Verzorging bij vertraging vlucht

Bij vertraging vanaf 2 uur extra wachttijd vanaf de vertrektijd (vertrekvertraging), of bij annulering of overboeking heeft u recht op verzorging:

  • Eten en drinken in redelijke hoeveelheden. 
  • 2 e-mails, 2 faxen of 2 telefoongesprekken.
  • Een overnachting en transfer als dit noodzakelijk is.

Geld terug of een andere vlucht

  • Bij een vertraging van meer dan 5 uur mag u afzien van uw vlucht en de volledige ticketkosten terugvragen aan de luchtvaartmaatschappij. De maatschappij moet uw ticket binnen 7 dagen terugbetalen. 
  • Bij een annulering of instapweigering mag u kiezen voor een andere vlucht of een terugbetaling van het ticket. U mag gebruikmaken van een andere vlucht bij de eerste vlucht waar plaats is. Bij een andere vlucht naar een andere luchthaven heeft u ook recht op transfer naar de oorspronkelijke luchthaven.

Let op! In verband met het coronavirus heeft minister Van Nieuwenhuizen de Tweede Kamer geïnformeerd over de aanwijzing aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over het afzien van handhaving bij de uitgifte van vouchers door luchtvaartmaatschappijen bij vluchtannuleringen.

Schadevergoeding 

U heeft mogelijk recht op een schadevergoeding. Deze vraagt u aan bij de luchtvaartmaatschappij. 

  • Bij een annulering of vertraging waarbij u meer dan 3 uur later op uw eindbestemming aankomt door operationele redenen, zoals: een technisch probleem of een beschadiging van het vliegtuig door de vliegtuigtrap.
  • Als u door operationele redenen uw aansluitende vlucht mist en u meer dan 3 uur later op uw eindbestemming aankomt.
  • Als u onterecht geweigerd bent in te stappen (instapweigering).
  • Als uw vlucht overboekt is en u hierdoor geweigerd bent in te stappen. Dit geldt niet als u vrijwillig uw plaats afstaat.  

De vergoeding is maximaal € 600 

  • Bij vluchten tot 1.500 kilometer: € 250.
  • Bij vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer: € 400.
  • Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, tussen de 3 en 4 uur vertraging bij aankomst: € 300.
  • Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, meer dan 4 uur vertraging bij aankomst: € 600.

Geen recht op een schadevergoeding 

U heeft geen recht op een schadevergoeding in de volgende gevallen: 

  • Slecht weer op de luchthaven of tijdens de vlucht.
  • Stakingen op de luchthaven (bijvoorbeeld bij verkeersleiding of grondpersoneel).
  • Gevaar op de bestemming (als de vlucht niet gaat, omdat het op de bestemming onveilig is. Bijvoorbeeld door terrorisme, oorlog of andere redenen voor het negatief reisadvies.
  • Schade aan het vliegtuig buiten de schuld van de luchtvaartmaatschappij. Bijvoorbeeld door aanvaring met een vogel of voorwerpen op de start- en landingsbaan.
  • Een technisch probleem door een fabrieksfout, sabotage of terrorisme.
  • Bij veiligheidsmaatregelen, zoals bij een bommelding, verwijdering van een koffer uit het ruim of verwijdering van een lastige passagier.
  • Bij een medisch noodgeval.
  • Door een besluit van de luchtverkeersleiding.
  • Als u meer dan 2 weken van tevoren geïnformeerd bent over de geannuleerde vlucht.
  • Als uw vervangende vlucht binnen een bepaalde tijd aankomt (niet meer dan 2 uur eerder of 4 uur later). 
  • Als u zelf te laat komt op de luchthaven.