Waddenveren
De Waddenveren zijn (vrijwel) de enige verbindingen tussen de Waddeneilanden en het vasteland. De Rijksoverheid bepaalt welke rederijen de veerdiensten naar de Friese Waddeneilanden mogen verzorgen. Om de belangen van de reiziger te beschermen maakt de overheid afspraken met de rederijen.
Afspraken over Waddenveren
De afspraken van de Rijksoverheid met de rederijen staan in concessies (vergunningen). Daarin staan ook de eisen waaraan de rederijen moeten voldoen. Bijvoorbeeld:
- Veerdiensten moeten ook op stille, onrendabele momenten varen volgens de dienstregeling.
- Veerdiensten moeten het hele jaar varen.
- Prijzen mogen niet boven een vooraf vastgesteld maximum komen.
- De rederijen maken elk jaar een vervoerplan. Daarvoor vragen zij advies aan consumentenorganisaties, gemeentes en de provincie. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moet het plan goedkeuren.
Huidige concessies voor Waddenveren West en Oost
Er zijn 2 concessies:
- de concessie Friese Waddenveren West, voor de verbindingen van en naar Vlieland en Terschelling (rederij Doeksen/TSM);
- de concessie Friese Waddenveren Oost, voor de verbindingen van en naar Ameland en Schiermonnikoog (rederij Wagenborg).
Deze concessies zijn per 18 april 2014 ingegaan en hebben een looptijd van 15 jaar.
Concessies voor Waddenveren vanaf 2029
De huidige concessies voor het personenvervoer van en naar de Friese Waddeneilanden eindigen in april 2029. Voor de periode vanaf april 2029 worden er opnieuw een of meerdere concessies verleend. Deze concessies worden verleend via een openbare aanbesteding. Dit betekent dat alle geïnteresseerden zich mogen inschrijven om kans te maken op de nieuwe concessie(s). De overheid bereidt deze nieuwe concessie(s) op dit moment voor.
Geen concessie veerdienst Texel
Voor de veerdienst van en naar Texel hoeft de overheid geen concessie te verlenen. Die veerdienst is namelijk via aandelen eigendom van Texelaars. Deze eigenaren hebben als eilandbewoners belang bij een goede dienstverlening en betaalbare tarieven. Hierdoor worden de belangen van de reizigers genoeg geborgd.
Geen concessie internationale veerdiensten
De Rijksoverheid verleent geen concessies voor internationale veerdiensten. Deze lijnen zijn allemaal in handen van particuliere diensten die met elkaar concurreren op de vrije markt. De overheid stelt daaraan geen eisen omdat er geen vervoer hoeft te worden aangeboden op onrendabele tijden.
Documenten
-
Kamerbrief bij rapport over duurzame Waddenveren
Staatssecretaris Heijnen (IenW) stuurt de Tweede Kamer het rapport 'Duurzame Waddenveren'. Daarbij bespreekt zij de bevindingen ...
-
Eindrapport Duurzame Waddenveren
Rapport over onderzoek naar toekomstbestendige eisen aan de verduurzaming van de waddenveren. Het gaat in op financiële ...
-
Beslisnota bij Kamerbrief bij rapport over duurzame Waddenveren
In een beslisnota staat achtergrondinformatie die bewindspersonen gebruiken bij de besluitvorming over een Kamerstuk. Beslisnota ...
-
Samenvatting consultatieronde Waddenveren vanaf 2029
In april 2014 zijn er 2 concessies in werking getreden voor passagiersvervoer van en naar de Friese Waddeneilanden. Voor de ...
-
Concept marktanalyse Friese Waddenveren
Dit conceptdocument wordt gedeeld ter voorbereiding op de verkennende gesprekken met vervoerders in het kader van de ...
-
Kamerbrief over opvolging aanbevelingen MTR vervoerconcessies Friese Waddenveren
Staatssecretaris Heijnen (IenW) informeert de Tweede Kamer over de opvolging van de aanbevelingen van de mid -term review (MTR) ...
-
Besluit tot wijziging van de concessie Waddenveren West (2014-2029)
Het besluit wijzigt de concessie Waddenveren West (2014-2029) in verband met de aanvullende afspraken vanwege COVID-19. Besluit ...
-
Besluit tot wijziging van de concessie Waddenveren Oost (2014-2029)
Het besluit wijzigt de concessie Waddenveren Oost(2014-2029) in verband met de aanvullende afspraken vanwege COVID-19. Besluit ...