Hoe kan ik bellen met een gehoor- of spraakbeperking?

U kunt hulp krijgen bij het bellen als u niet goed hoort of spreekt. Het telefoongesprek gaat dan via een schrijftolk of tolk Nederlandse Gebarentaal. Met deze bemiddelingsdienst kunt u betaalbaar bellen met instanties, zoals een bank of de Belastingdienst.

Soorten hulp bij het bellen

Als u een spraak- of gehoorbeperking heeft en wilt bellen, dan kunt u kiezen uit:

  • Gesproken woorden lezen als tekst
    Hierbij zet een schrijftolk gesproken woorden om naar tekst. Zo kunt u lezen wat iemand zegt.
  • Gesproken woorden zien in Nederlandse Gebarentaal
    Een tolk Nederlandse Gebarentaal zet gesproken woorden om in gebarentaal. U ziet dan wat iemand zegt.

U kunt in gebaren en tekst bellen met KPN Teletolk. Op de website van KPN Teletolk staat hoe deze bemiddelingsdienst werkt. Ook staan daar de openingstijden en tarieven van bellen in gebaren, tekst of spraak.

Dat u met een lichamelijke beperking het recht heeft betaalbaar te kunnen bellen, staat in de Telecommunicatiewet.

Privacy bij bellen gegarandeerd

De medewerkers die u helpen bij het bellen mogen met niemand praten over wat u bespreekt. Zij hebben zwijgplicht. Dat geldt voor alle gesprekken via de bemiddelingsdienst. Dus voor gesprekken tussen u en de overheid (zoals gemeenten of het UWV). Maar ook tussen u en een bedrijf, zoals bijvoorbeeld een bank.

Klacht over belhulp

Voor vragen of klachten over de hulp bij het bellen in gebaren of tekst kunt u terecht bij Consuwijzer.nl.