Registratie taxiritten en arbeidstijden
Elke taxi in Nederland moet een boordcomputer voor taxi's (BCT) hebben. Die registreert de taxiritten en de arbeidstijden. Zo kan de overheid controleren of taxibedrijven zich houden aan de arbeids- en rusttijden. De Centrale Database Taxivervoer (CDT) vervangt de BCT. Taxi’s krijgen tot 1 januari 2028 om over te stappen op de CDT.
Controle op de Boordcomputer
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert of er een geactiveerde boordcomputer in de taxi zit.
Nieuw registratiesysteem voor taxiritten
De Centrale Database Taxivervoer (CDT) is het nieuwe systeem voor het registreren van taxiritten en arbeidstijden. Sinds 1 juli 2025 kunnen taxibedrijven de CDT gebruiken. Taxibedrijven krijgen tot 1 januari 2028 de tijd om over te stappen van de boordcomputer naar de CDT. Met de CDT leveren taxichauffeurs de gegevens van taxiritten automatisch aan bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
De ILT gebruikt de CDT om toezicht te houden op de taximarkt. Dit gebeurt via:
- digitale inspecties;
- inspecties bij bedrijven;
- controles op straat.
Regels arbeids- en rusttijden voor het taxivervoer
In het Arbeidstijdenbesluit vervoer staan de regels rond arbeidstijden en rusttijden voor taxichauffeurs. In de volgende tabel staat een overzicht van de belangrijkste regels.
Regels voor | Werknemers | Zelfstandigen |
---|---|---|
Pauze |
|
|
Dagelijkse rusttijd |
|
|
Wekelijkse rusttijd |
|
|
Arbeidstijd |
|
|
Zondagsarbeid |
|
|
Nachtarbeid |
|