Boordcomputer voor registratie taxirit en arbeidstijden

Elke taxi in Nederland moet een boordcomputer voor taxi's (BCT) hebben. Die registreert de taxiritten en de arbeidstijden. Zo kan de overheid taxibedrijven beter controleren.

Waarom boordcomputer taxi?

De boordcomputer is een middel van de overheid om het taxivervoer betrouwbaarder te maken.

Een taxibedrijf moet de gegevens over taxiritten en arbeidstijden goed registreren. De overheid gebruikt die gegevens om taxibedrijven te controleren.

Veel taxibedrijven deden de registratie handmatig. Dat kostte tijd en was bovendien fraudegevoelig. De boordcomputer registreert de gegevens nu digitaal. Dit heeft een aantal voordelen:

  • De overheid kan taxibedrijven beter controleren.

    Oneerlijke concurrentie door taxibedrijven die frauderen met gegevens van ritten en arbeids- en rusttijden, krijgt zo minder kans.
  • De overheid kan chauffeurs die te lang achter het stuur zitten eerder en beter opsporen.

    Dit vergroot de veiligheid van het taxivervoer. De regels voor arbeids- en rusttijden voor het taxivervoer vindt u onder het kopje Regels arbeids- en rusttijden voor het taxivervoer op deze pagina.
  • Taxibedrijven zijn minder tijd kwijt aan administratie.

    De bedrijven kunnen gegevens eenvoudig doorgeven aan de Belastingdienst. Ook zien ze snel hoe (vaak) hun taxi’s worden ingezet.
  • De klant kan beter controleren of hij goed is vervoerd.

    De boordcomputer zet bijvoorbeeld de GPS-coördinaten van de taxirit op de ritbon.

Regels arbeids- en rusttijden voor het taxivervoer

Regels voor Werknemers Zelfstandigen
Pauze
  • 30 minuten bij meer dan 5,5 uur arbeid (eventueel 2x15 minuten)
  • 45 minuten bij meer dan 10 uur arbeid (eventueel 3x15 minuten)
  • bij collectieve regeling is afwijking mogelijk tot: 15 minuten bij meer dan 5,5 uur arbeid
  • 15 minuten bij meer dan 5,5 uur arbeid
Dagelijkse rusttijd
  • minimaal 10 uur aaneengesloten in elke periode van 24 uur
  • bij collectieve regeling is afwijking mogelijk tot:
    • 10 uur aaneengesloten per 24 uur
    • verkort: 8 uur aaneengesloten (maximaal 2x in iedere periode van 14x24 uur)
  • 10 uur aaneengesloten per 24 uur
  • verkort: 8 uur aaneengesloten (maximaal 2x in iedere periode van 14x24 uur)
Wekelijkse rusttijd
  • in iedere periode van 7x24 uur minimaal 36 uur aaneengesloten
  • bij collectieve regeling is afwijking mogelijk tot:
  • in iedere periode van 14x24 uur minimaal 72 uur, te splitsen in blokken van minimaal 24 uur aaneengesloten.
  • In iedere periode van 14x24 uur minimaal 72 uur, te splitsen in blokken van minimaal 24 uur aaneengesloten.
Arbeidstijd
  • 12 uur per dienst
  • gemiddeld 48 uur per week in iedere periode van 16 weken
  • bij collectieve regeling is afwijking mogelijk tot:
  • gemiddeld 48 uur per week in iedere periode van 26 weken
Zondagsarbeid
  • minimaal 13 vrije zondagen per 52 weken
  • bij collectieve regeling èn individuele instemming is afwijking mogelijk
Nachtarbeid
  • 52x nachtdiensten4 per 16 weken
  • 140x nachtdiensten per 52 weken of
  • 38 uur arbeid tussen 00.00 uur en 06.00 uur per 2 weken
  • bij collectieve regeling èn individuele instemming is afwijking mogelijk

Controle op de Boordcomputer

De Inspectie Leefomgeving en Transport controleert of er een geactiveerde boordcomputer in de taxi zit.