Verkeer en vervoer
Bekijk de veranderingen op het gebied van verkeer en vervoer in 2026.
Minder of geen korting motorrijtuigenbelasting emissievrije personenauto en plug-in hybride
Per 1 januari 2026 betalen emissievrije personenauto’s 70% van het normale tarief voor de motorrijtuigenbelasting (mrb). Voor andere emissievrije voertuigen en voor plug-in hybride vervalt de korting in de mrb per 1 januari 2026. Zij betalen het volledige tarief motorrijtuigenbelasting.
Accijnsverlaging op benzine, diesel en LPG
Ook in 2026 is de accijns op benzine, diesel en LPG lager.
Youngtimer-regeling auto’s van 15 jaar naar 16 jaar of ouder
De leeftijdsgrens van een youngtimer is per 2026 verhoogd van 15 jaar naar 16 jaar.
Bijtelling youngtimer-auto's
De bijtelling voor auto’s van 16 jaar of ouder is 35% over de huidige verkoopwaarde, in plaats van de nieuwwaarde.
Motorrijtuigenbelasting voor kampeerauto's
Eigenaren van een kampeerauto betalen vanaf 1 januari 2026 50% van het mrb-tarief voor een personenauto.
Privégebruik voertuigen voor paardenvervoer
Eigenaren van voertuigen die speciaal zijn ingericht voor het vervoeren van paarden en die niet-beroepsmatig worden gebruikt, betalen vanaf 1 januari 2026 het volledige mrb-tarief dat ook geldt voor een personenauto.
Slopen bromfietsen alleen nog door erkend sloopbedrijf
Vanaf 1 januari 2026 mogen bromfietsen, snorfietsen, speed pedelecs en bijzondere bromfietsen alleen nog worden gesloopt door een RDW-erkend sloopbedrijf. Zelf slopen is vanaf die datum niet langer toegestaan.
Tarief bpm voor emissievrije bijzondere auto's en motoren
Voor emissievrije bijzondere personenauto’s, zoals kampeerauto’s en voertuigen voor rolstoelvervoer is de bpm in 2026 € 687. Voor emissievrije motoren is de bpm in 2026 € 206.
Taxikosten omhoog
Voor taxi's op de opstapmarkt gelden maximumtarieven. Deze tarieven voorkomen dat u als klant te veel moet betalen. In 2026 gaan de taxitarieven omhoog.
Minder verkeersborden milieuzones
Vanaf 1 januari 2026 komt er een nieuw verkeersbord voor zero-emissiezones en milieuzones. Hierdoor zijn minder verschillende borden nodig. Het nieuwe verkeersbord staat aan het begin van een zone waar voertuigen met uitstoot van schadelijke stoffen beperkt of geen toegang hebben.