MKB!dee ‘All in the game’

Wat als je een groeiend bedrijf hebt in de betontechniek maar je kunt moeilijk aan nieuwe werknemers komen? Wat als je het geluk hebt dat je mbo-leerlingen kunt aantrekken, maar je komt er achter dat leren uit boeken niet echt hun ding is? Breng het als een game! Een MKB!dee uit de lichting 2019, geïnitieerd en uitgevoerd door Gerthé Klaassens, directeur bedrijfsvoering van SealteQ.

“Door de krapte op de arbeidsmarkt hebben bedrijven in de betonsector grote moeite om technisch personeel te vinden én te binden. De vraag is groter dan het aanbod en de sector is niet populair bij jongeren. Bedrijven als SealteQ moeten daarom soms mensen aannemen die niet voldoende gekwalificeerd zijn. Maar het is lastig te zien welke mensen het juiste potentieel hebben.

Ook is er geen goed instroomprogramma. De nieuwe medewerkers moeten met de basistheorie beginnen, maar ze leren niet graag uit boeken …”

Het idee

“Gamification biedt interessante mogelijkheden voor onboarding met eigentijdse selectietools en leermiddelen. Dat maakt de kennismaking en het leren leuker. En het laat zien dat de sector met de tijd meegaat. In fase 1, de start, maakt een nieuwe medewerker in twintig dagen tijd kennis met het bedrijf. Na succesvolle afronding volgt fase 2, een persoonlijke leerroute. Die bestaat uit een serie vakinhoudelijke lesmodules. We doen dat allemaal met een personeelsapp-op-maat. Daarin zitten gamification-elementen, scores, doelen en interactie met voorlieden. De opzet is taakgericht, zodat medewerkers snel inzetbaar zijn op de werkplek.”

“Ook teamvorming is voor ons heel belangrijk. Kunnen samenwerken. Daarom gaan leerlingen met ervaren medewerkers en voorlieden een speciaal ontwikkelde escaperoom in. De games en gametechnieken sluiten aan op de mbo-opleidingen beton – niveau 2 en 3. Het project wordt nu uitgewerkt en medio 2021 opgeleverd. Het eindresultaat stellen we beschikbaar aan iedereen die er belangstelling voor heeft.”

Met wie doen we het?

“Wij van SealteQ zijn een snelgroeiend bedrijf in de betonsector, met zeven vestigingen in Nederland en een hoofdkantoor in Stadskanaal. We leveren onderhoudsoplossingen voor beton, staal en gevels aan uiteenlopende opdrachtgevers in de industrie, de infrastructuur en de bouw. Voor ‘All in the game’ werken we samen met TriamFloat, dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling van leerprogramma’s. En met Up to Us, een bedrijf dat is gespecialiseerd in het samenbrengen van bedrijven, hun medewerkers en jongeren. Regionaal werken we natuurlijk samen met de ROC’s in de buurt.”