Beleid voor bescherming rechten en belangen consumenten

Ongewenste telefoontjes om een product te verkopen. Onverwacht hoge verzendkosten bij online winkelen. Dit zijn voorbeelden van irritaties waar veel consumenten mee te maken hebben. De Rijksoverheid wil die frustraties aanpakken en neemt daarom maatregelen. 

Regels voor online platforms en webwinkels

Voor online platforms en webwinkels gelden deze regels:

Reviews en beoordelingen

Webwinkels moeten eerst controleren of een beoordeling (review) van een product of dienst echt is, voordat die op de website komt. Het tegen betaling laten plaatsen van valse beoordelingen mag niet. Verkopers moeten bovendien laten weten of zij controleren dat de beoordeling komt van een klant die het product echt heeft gekocht. En zo ja, hoe ze dit controleren.

Zoekresultaten

Online platforms en webwinkels moeten aan de consument laten weten of die een ‘gewone’ prijs krijgt of een gepersonaliseerd prijsaanbod. Ook is het verboden om zoekresultaten te tonen zonder duidelijk te maken dat het om betaalde reclame gaat. Of dat tegen betaling een pagina hoger verschijnt in de zoekresultaten van de zoekmachine.

Online platforms en webwinkels in Nederland en de Europese Unie (EU)

Het is voor consumenten online niet altijd duidelijk bij wie ze nu eigenlijk iets kopen. Doen ze dat bij het online platform zelf? Of bij een webwinkel, een leverancier of bij een andere consument? Ook is niet altijd duidelijk bij wie consumenten terecht kunnen als er een probleem is. Het kabinet wil deze problemen aanpakken. Voor Nederlandse en Europese platforms gebeurt dat op 2 manieren.

Online platforms en webwinkels buiten de EU

Producten van buiten de Europese Unie (EU) voldoen regelmatig niet aan de Europese veiligheidseisen. Ook is het voor klanten van webwinkels buiten de EU vaak lastig om hun recht te halen. Dit zijn voorbeelden van problemen van consumenten bij webwinkels buiten de EU. Het kabinet wil deze consumenten op 2 manieren helpen:

  • In Europa wil het kabinet afspraken maken over de veiligheid van producten bij online aankopen. En ook over de rechten van consumenten. Daarbij maakt het niet uit waar het platform vandaan komt. De afspraken moeten namelijk ook gelden voor online platforms buiten de EU.
  • De voorlichtingscampagne ‘laat je niet inpakken’ informeert consumenten over de risico’s bij online aankopen. En dan specifiek over aankopen bij webwinkels uit landen buiten de EU.

Irritaties ongewenste telemarketing wegnemen

Bedrijven mogen consumenten niet ongevraagd bellen om producten of diensten aan te bieden. Ook mogen goede doelen niet ongevraagd bellen voor een donatie. Lees meer op de pagina Regels voor telefonische verkoop.