Consument en recht

Consumenten hebben rechten als zij een product of dienst (zoals een abonnement) kopen. Of geld lenen. Ook kunnen zij hulp en advies krijgen van ConsuWijzer, het Juridisch Loket en andere instanties.

Rechten voor consumenten

Consumentenregels versterken de positie van consumenten. Zo moet een consument schriftelijk of digitaal instemmen nadat hij telefonisch een contract voor een dienst heeft afgesloten. Een dienst kan een telefoonabonnement, sportschoolabonnement of energiecontract zijn.

14 dagen bedenktijd bij aankoop

Bij online aankopen, aankopen op straat of aan de deur hebben consumenten 14 dagen bedenktijd. Ook bij een koop via de telefoon geldt deze bedenktijd. Is het product niet wat de consument had verwacht? Dan kan hij tijdens deze 14 dagen het product zonder opgaaf van reden terugsturen. Hij krijgt het geld daarna terug.

De bedenktijd van 14 dagen geldt ook bij koop op straat of aan de deur. De prijs moet dan wel hoger zijn dan € 50.

Garantie op producten

Consumenten hebben wettelijke garantie bij de koop van een product. Dit betekent recht op een goed product. Gaat het product stuk? Dan heeft de consument recht op reparatie, een nieuw product of zijn geld terug.

Rechten bij ongevraagde toezending product

Als een bedrijf ongevraagd een product stuurt, heeft de consument rechten. Hij mag het product houden zonder te betalen. Als de consument het product terugstuurt, moet het bedrijf de verzendkosten betalen.

Rechten bij lening

Consumenten hebben een aantal rechten als zij geld lenen:

  • Zij kunnen een lening opzeggen binnen 14 dagen na afsluiting.
  • Voor flitskredieten betalen zij niet meer rente dan de maximale kredietvergoeding. Flitskredieten zijn kortlopende leningen die consumenten via internet of sms afsluiten.

Hulp en advies voor consumenten

Bij ConsuWijzer krijgen consumenten gratis advies en informatie over hun rechten. ConsuWijzer is een informatieloket van de Autoriteit Consument & Markt. Consumenten kunnen verder bij verschillende instanties terecht voor gratis hulp en advies. Bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket.

Rechten bij oneerlijke handelspraktijken

Oneerlijke handelspraktijk wil zeggen dat de verkoper de consument verkeerde, onvolledige of misleidende informatie geeft. Of agressieve verkooptechnieken gebruikt. De wet verbiedt misleidende en agressieve verkoop. Consumenten hebben het recht zo’n koop ongedaan te maken. Ook kunnen zij klachten hierover melden bij ConsuWijzer.

Consumentenagenda versterkt positie van consumenten

Consumenten moeten met vertrouwen aankopen kunnen doen. Met de Consumentenagenda: houvast bij voortdurende verandering, verstevigt de Rijksoverheid daarom de positie van de consument. De Consumentenagenda regelt onder andere:

  • dat bedrijven of organisaties consumenten alleen nog mogen benaderen via de telefoon als de consument toestemming voor heeft gegeven.
  • een sterkere positie voor consumenten in de digitale economie. Zo komen er eenduidige afspraken met Nederlandse online marktplaatsen. De afspraken gaan over hoe deze marktplaatsen hun klanten de betrouwbare informatie geven.
  • een bewustwordingscampagne voor consumenten: Recht hebben, Recht halen. Deze campagne informeert consumenten en ondernemers over hun rechten bij aankopen via platforms en garanties.

De “Consumentenagenda: houvast bij voortdurende verandering’, is op 8 oktober 2018 naar de Tweede Kamer gestuurd.