Waar moet ik op letten als ik bij webwinkels buiten de Europese Unie (EU) koop?

Als u bij webwinkels buiten de EU koopt, kunnen uw rechten anders zijn dan binnen de EU. U heeft bijvoorbeeld niet altijd het recht producten terug te sturen. Of uw geld terug te vragen bij problemen. Ook kan het product schadelijke stoffen bevatten.

Tips voor kopen bij webwinkels buiten de EU

Kijk op de website van de webwinkel:

  • of u garantie heeft op het product;
  • of u het product kunt terugsturen;
  • hoe u contact op kunt nemen met de verkoper bij vragen of klachten.

Zoek op internet welke ervaringen mensen hebben met het product of de webwinkel.

CE-merk voor veiligheid producten

Koopt u bij een webwinkel buiten de EU? Dan kunt u niet altijd weten of het product voldoet aan Europese veiligheidseisen. Fabrikanten binnen de EU moeten zich houden aan veiligheidseisen voor producten. Zoals voor elektrische apparaten en speelgoed. Elektrische apparaten mogen bijvoorbeeld niet te warm worden. Ook moet in de handleiding staan waar u op moet letten bij het gebruik van het product. Denk aan waarschuwingen als 'Niet bedoeld voor kinderen jonger dan 3 jaar'.

Producten, zoals elektronische apparaten, moeten in de EU een CE-markering hebben. Dit geeft aan dat het product aan de veiligheidseisen voldoet. U herkent de CE-markering aan de letters C en E op het product. Maar let erop dat u het niet verwart met het Chinese Export-logo, want dat lijkt er op.

Webwinkels buiten de EU herkennen

Webwinkels die producten van buiten de EU verkopen zijn vaak in het Nederlands. Wilt u zien of u buiten of binnen de EU koopt? Dit kunt u meestal zien aan het adres van de verkoper. U vindt het adres van de verkoper vaak bij de contactgegevens van de webwinkel. 

Sommige Nederlandse webwinkels hebben zelf geen voorraad. Zij bestellen de producten bij een andere webshop, vaak buiten de EU. Dit heet 'dropshipping'. Dropshipping is niet verboden, maar heeft wel nadelen. Op de website van ACM ConsuWijzer leest u hoe u dropshipping herkent.