Kan ik zelf kiezen of ik toestemming geef om de gegevens van mijn coronavaccinatie te registreren bij het RIVM?

Ja dat kan. Toestemming voor de registratie van uw vaccinatiegegevens bij het RIVM is vrijwillig. Ook als u uw gegevens niet laat registreren kunt u een coronavaccinatie krijgen. Het RIVM gebruikt de gegevens om bijvoorbeeld te bepalen hoeveel personen in Nederland zijn gevaccineerd en te meten hoe effectief de vaccinaties zijn.

Toestemming geven bij afspraak

De vraag of het RIVM gegevens over uw coronavaccinatie mag registreren krijgt u tijdens het maken van uw afspraak.

Lees meer over Registratie van (persoons)gegevens coronavaccinatie.

Het kan zijn dat u toestemming heeft gegeven maar dat uw vaccinatie nog niet bij het RIVM geregistreerd staat. Dit kan komen omdat het enkele dagen kan duren voordat uw vaccinatie in het overzicht staat. Ook kan het zo zijn dat uw vaccinatiegegevens nog niet zijn ontvangen door het RIVM. Er is dan een vertraging in een deel van de aanlevering van de vaccinatiegegevens. De verschillende zorgverleners die de vaccinatie geven en het RIVM werken aan een oplossing voor dat probleem.

Later toestemming geven of gegevens aanpassen

Is uw vaccinatie al geweest en wilt u alsnog dat het RIVM uw gegevens registreert? Dan moet u contact opnemen met de zorgverlener die de vaccinatie heeft uitgevoerd. Dit kan de huisarts, de GGD of een zorginstelling zijn. Heeft u een prik gehad bij de GGD? Bel dan met de GGD via 0800 - 5090. Met uw toestemming kunnen zij de vaccinatiegegevens alsnog met het RIVM delen. 

CoronaCheck gebruiken zonder gegevens delen

Bent u bij de GGD gevaccineerd? Voor CoronaCheck is het niet nodig om uw gegevens van de GGD met het RIVM te delen. U kunt ook een vaccinatiebewijs regelen zonder uw gegevens te delen.

Bent u bij uw huisarts, in het ziekenhuis of door een instelling gevaccineerd? Dan kunnen zij een papieren vaccinatiebewijs voor u uitdraaien. Neem hiervoor contact op met degene die u geprikt heeft. Het papieren bewijs kunt u uploaden in CoronaCheck.

Fout herstellen

Is uw vaccinatie al geweest en ontdekt u een fout in uw gegevens? U moet hiervoor contact opnemen met de zorgverlener die de vaccinatie heeft uitgevoerd. Dit kan de huisarts, de GGD of een zorginstelling zijn. Heeft u een prik gehad bij de GGD? Bel dan met de GGD via 0800 - 5090. Het is de (wettelijke) verantwoordelijkheid van de vaccinerende partij om te zorgen dat deze gegevens juist zijn geregistreerd.