Wanneer gebruik ik een elektronische handtekening?

U gebruikt een elektronische handtekening als u zaken regelt via internet. Een elektronische handtekening is een digitale versie van een met pen geschreven handtekening. Deze komt voor in 3 vormen.

Verschil in betrouwbaarheid van elektronische handtekeningen

Een elektrische handtekening komt voor in 3 vormen:

  • gewone elektronische handtekening;
  • geavanceerde elektronische handtekening;
  • gekwalificeerde elektronische handtekening.

Het verschil zit vooral in de betrouwbaarheid. Welke vorm van de elektronische handtekening u gebruikt, hangt af van uw doel. Een gewone elektronische handtekening is bijvoorbeeld makkelijk te vervalsen. En daarmee minder betrouwbaar dan een geavanceerde versie.

Gewone elektronische handtekening

Met de gewone elektronische handtekening ondertekent u digitale brieven of e-mails.

Eigenschappen gewone elektronische handtekening

Een gewone elektronische handtekening is:

  • een scan van een met pen geschreven handtekening.
    Of een handtekening die u op uw computer, tablet of telefoon maakt. Bijvoorbeeld in een tekstverwerkings- of tekenprogramma
  • makkelijk na te maken en daardoor minder betrouwbaar.

Geavanceerde elektronische handtekening

Een geavanceerde elektronische handtekening beveiligt uw bericht of document met een code (versleuteld). Dit kunt u bijvoorbeeld gebruiken bij overeenkomsten met andere partijen waarbij er sprake is van een 'gemiddeld' risico.

Eigenschappen geavanceerde elektronische handtekening

Een geavanceerde elektronische handtekening:

  • is een digitale handtekening in de vorm van een unieke code, die gekoppeld is aan de afzender (een persoon);
  • moet voldoen aan de basisregels van de Europese verordening voor elektronische identificatie (eIDAS-verordening);
  • legt bij verzending verschillende gegevens vast. Zoals de afzender (een persoon), het document en het tijdstip;
  • is lastig na te maken en daardoor meer betrouwbaar dan een gewone elektronische handtekening;
  • is  rechtsgeldig, wanneer de realisatiebetrouwbaar is. U kunt zelf vast stellen of de gebruikte opzet voldoet aan de geldende eisen van betrouwbaarheid. Bij de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) staan de wettelijke verplichtingen voor de geavanceerde elektronische handtekening.

Gekwalificeerde elektronische handtekening

Een gekwalificeerde elektronische handtekening beveiligt uw bericht of document met een gekwalificeerd certificaat (extra beveiliging en controle). Bij documenten met serieuze financiële of juridische gevolgen, is een gekwalificeerde elektronische handtekening nodig voor voldoende zekerheid. Bijvoorbeeld bij notariële akten en bij financiële diensten, zoals verzekeringen en hypotheken.

Soms is het gebruik van de gekwalificeerde elektronische handtekening verplicht. Bijvoorbeeld wanneer verzekeraars een polis digitaal opmaken. Of wanneer werkgevers digitaal gegevens verstrekken aan hun werknemers waaronder naam, functie en loon. Bijvoorbeeld via een arbeidsovereenkomst.

Eigenschappen gekwalificeerde elektronische handtekening

Een gekwalificeerde elekronische handtekening: