Onderzoek naar kansen voor SSS goederenvervoercorridor Zuid

Short sea shipping wordt vaak genoemd als, voor de Nederlandse zeehavens gelegen aan of op de goederenvervoercorridor Zuid (GVC Zuid), een potentieel belangrijke modaliteit die bij kan dragen aan modal shift doelstellingen. Ook in het kader van de modal shift aanpak van het ministerie van IenW komt short sea shipping als modaliteit steeds vaker naar voren. Deze studie brengt in kaart hoe groot de inzet is van short sea shipping op de GVC Zuid en of er kansen zijn om goederen die nu over de weg vervoerd worden, naar short sea shipping te shiften. De analyse van de huidige inzet maakt gebruik van informatie uit BasGoed, met data uit 2018. Hierbij blijkt dat Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Portugal, Ierland en West-Frankrijk populaire bestemmingen zijn voor goederen vertrekkende uit de  GVC Zuid. Omgekeerd vertrekken de meeste goederen, met bestemming GVC Zuid, uit het Verenigd Koninkrijk.

Potentiële bestemmingen of herkomstlocaties voor short sea shipping uit of in de GVC Zuid is relatief laag vergeleken met de reeds bestaande stromen. Aan de hand van een SWOT-analyse wordt er gekeken naar de kansen en randvoorwaarden voor de potentie voor short sea shipping. Hierbij is er rekening gehouden met input van relevante stakeholders. De studie concludeert met enkele aanbevelingen, namelijk dat er meer inzicht nodig is in de huidige goederenstromen en het concurrentiële speelveld, dat er steeds naar short sea shipping gekeken moet worden als onderdeel van een intermodale keten, het belang van digitaliseringsinitiatieven voor de aantrekkelijkheid van short sea en het belang van aandacht voor short sea op internationaal niveau.