Vrachtwagenheffing
De start van de vrachtwagenheffing in Nederland is gepland op 1 juli 2026. Vanaf die datum betalen eigenaren van vrachtwagens per gereden kilometer. Op snelwegen, en op sommige provinciale en gemeentelijke wegen.
Vrachtwagenheffing geldt voor voertuigen in de categorieën N2 en N3
Vanaf de geplande startdatum op 1 juli 2026 moeten binnen- en buitenlandse eigenaren van vrachtwagens in Nederland betalen per gereden kilometer. Dit heet vrachtwagenheffing. De heffing geldt voor Nederlandse en buitenlandse voertuigen in de categorieën N2 en N3. Deze hebben een technische maximummassa van meer dan 3.500 kilo. U vindt de voertuigcategorie op het kentekenbewijs.
De heffing geldt op vrijwel alle snelwegen, en op een aantal provinciale en gemeentelijke wegen.
Hoe schoner en lichter het voertuig, hoe lager het bedrag per kilometer. Hiermee stimuleert de overheid duurzaam vervoer. En gaat de CO2-uitstoot door vrachtwagens omlaag.
Motorrijtuigenbelasting omlaag, Eurovignet stopt
Na de start van de vrachtwagenheffing verdwijnt de Nederlandse motorrijtuigenbelastingen voor vrachtwagens tot 12.000 kilogram (12 ton). De motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens van 12.000 kilogram en zwaarder gaat daarnaast flink omlaag. Verder stopt op 1 juli 2026 het Eurovignet voor Nederland.
De vrachtwagenheffing geldt voor alle binnen- en buitenlandse vrachtwagens. Zo draagt de vrachtwagenheffing bij aan een gelijk speelveld voor het internationale vrachtvervoer.
Vrachtwagenheffing sluit aan bij systemen andere landen
In veel andere Europese landen geldt al een vrachtwagenheffing per gereden kilometer. De werking van de heffing in Nederland zal aansluiten bij de systemen van andere landen, zoals Duitsland, België en Denemarken. Zo kunnen transportbedrijven straks via 1 aanbieder van toldiensten in meerdere landen heffingen betalen. Dat scheelt veel administratie.
Meer informatie over tolaanbieders staat op vrachtwagenheffing.nl.
Subsidies verduurzaming
Een groot deel van het geld dat de heffing opbrengt, gaat naar subsidies voor verduurzaming en innovatie van de wegtransportsector. Bijvoorbeeld voor de aanschaf van elektrische of waterstoftrucks en laadpalen. Voor 2026 is er ruim € 253 miljoen beschikbaar.
Meer informatie over de subsidies staat op vrachtwagenheffing.nl.
Wet vrachtwagenheffing
De Wet vrachtwagenheffing vormt de juridische basis voor de vrachtwagenheffing. De regels zijn verder uitgewerkt in een besluit en ministeriële regeling. De wet is op 12 juli 2022 aangenomen.
Sinds 2022 gelden er andere Europese regels voor tolheffingen. De Wet vrachtwagenheffing verandert daarom ook. Op 1 april 2025 heeft de Tweede Kamer ingestemd met de wijziging van de Wet vrachtwagenheffing. De Eerste Kamer heeft op 18 november 2025 met het wetsvoorstel ingestemd.
Een belangrijke voorgestelde wijziging is dat het tarief per gereden kilometer ook op de CO2-uitstoot van een vrachtwagen wordt gebaseerd.