Waar kan ik terecht met een klacht over de overheid?

Als u een probleem heeft met de overheid, kunt u een klacht indienen. Stuur uw klacht naar de gemeente of de overheidsorganisatie waarover u de klacht heeft.

Nationale ombudsman

Heeft u een klacht over een overheidsinstantie, maar reageert die niet op uw klacht? Of vindt u dat de afhandeling van uw klacht te lang duurt? Dan kunt u gratis de Nationale ombudsman inschakelen. Dit kan ook als u vindt dat de overheid zich niet aan de wet houdt.

Gemeentelijke ombudsman

Als u een klacht heeft over uw gemeente, kunt u die indienen bij de gemeente zelf. Als u niet tevreden bent met de afhandeling, dan kunt u terecht bij een ombudsman. Als uw gemeente is aangesloten bij de Nationale ombudsman, dan kunt u daar uw klacht indienen. Op de website van de Nationale ombudsman ziet u of uw gemeente is aangesloten

Klacht over dienstverlening Informatie Rijksoverheid

Een klacht over de dienstverlening van Informatie Rijksoverheid kunt u per e-mail, per post of telefonisch doorgeven. Stuur uw e-mail via het contactformulier. Dit formulier vindt u op deze website, onder de button Contact onderaan elke pagina. Uw brief kunt u sturen naar Informatie Rijksoverheid, Postbus 20002, 2500 EA Den Haag. U kunt telefonisch contact opnemen via het telefoonnummer 1400. Dit kan op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur.