Optimale informatie voor reizigers in het openbaar vervoer

Informatie over vertrek- en aankomsttijden van treinen, bussen, trams en metro’s moet actueel zijn en kloppen. Deze eis staat in alle concessies (vergunningen). De concessies worden door metropoolregio’s, provincies en de Rijksoverheid verleend aan vervoerders.

Reisinformatie openbaar toegankelijk

De Rijksoverheid stimuleert vervoerders om reisinformatie gemakkelijk beschikbaar te stellen aan externe partijen. Zo kunnen bedrijven met de reisinformatie nieuwe diensten ontwikkelen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan handige apps en websites die reizigers helpen bij het plannen van hun reis.

Pilots met apps voor plannen, boeken en betalen reis

In 2019 en 2020 zijn pilots gestart om Mobility as a Service (MaaS) te ontwikkelen. Dit zijn apps waarmee iemand een reis van deur tot deur kan plannen, boeken en betalen. De reiziger kan dus verschillende vervoermiddelen, zoals trein en deelfiets, tegelijk bestellen en betalen. MaaS helpt mensen met kiezen tussen verschillende mogelijkheden om van A naar B te reizen en bevat informatie over alle vervoerstypen. De pilots worden gehouden in Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven, Limburg, Groningen/Drenthe, Twente en Utrecht/Leidsche Rijn.

Afspraken met NS over reisinformatie

De Rijksoverheid en NS maken elk jaar prestatieafspraken over de reisinformatie. Daarbij gaat het bijvoorbeeld over de informatievoorziening in de trein en op het station tijdens storingen. De afspraken staan in het jaarlijkse vervoerplan. Haalt NS de eisen niet, dan krijgt het bedrijf een boete.

Lees meer over de afspraken van de Rijksoverheid met NS