Contentsamenwerkingen Rijksoverheid en media
De Rijksoverheid werkt soms samen met een tijdschrift, krant of influencer bij het maken van bijvoorbeeld een artikel, een social media-post of een podcast. Op deze pagina vindt u een overzicht van alle contentsamenwerkingen tussen Rijksoverheid en mediapartners in 2023 en 2024.
Waarom samenwerking met mediapartners
De Rijksoverheid wil haar beleid onder de aandacht brengen bij een zo breed mogelijk publiek. Maar het is vaak lastig om alle mensen te bereiken met de inzet van traditionele media. Daarom werkt de Rijksoverheid soms samen met mediapartners, zoals kranten, tijdschriften, podcasts of influencers. Zij kunnen vaak specifieke doelgroepen, zoals jongeren, beter bereiken. Daarnaast bieden deze samenwerkingen meer ruimte en tijd om complexe onderwerpen uit te leggen, dan een voorlichtingsspot van 28 seconden. De mediapartners ontvangen een bijdrage om een beleidsonderwerp of campagne onder de aandacht te brengen. Dit kan geld zijn, maar het kan ook gaan om de levering van figuranten of het beschikbaar stellen van faciliteiten.
Transparantie over contentsamenwerking
Bij al deze samenwerkingen moet duidelijk zijn dat de Rijksoverheid de (mede)afzender is en aan de productie heeft bijgedragen. De reden hiervoor: transparantie vergroten en verkapte overheidsbeïnvloeding voorkomen.
Meer informatie over (de voorwaarden voor) contentsamenwerkingen staat op CommunicatieRijk.nl.
Overzicht contentsamenwerkingen in 2023 en 2024
Overzicht van alle contentsamenwerkingen die de Rijksoverheid sinds 1 maart 2023 is aangegaan:
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Ministerie van BZK
Overheidscampagne
Dag van de Ruimtelijke Ordening
Doel van de samenwerking(en)
De dag van de ruimtelijke ordening (30 mei 2024) is een jaarlijks event gericht op bestuurders en vakmensen in de ruimtelijke ordening. Er wordt samengewerkt met ROmagazine, omdat zij een groot bereik hebben onder de doelgroep.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: branded content artikelen
Partner: ROmagazine
Datum van publicatie: mei 2024
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: kleine bijdrage (tot € 25.000)
Meer informatie
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Overheidscampagne
Zet ook de knop om
Doel van de samenwerking(en)
Jongeren bewust maken van de klimaatuitdagingen en van wat ze zelf kunnen doen. Door tips en adviezen te delen over hoe zij kunnen bijdragen aan het verminderen van de CO2-uitstoot.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: branded content artikelen
Partner: LINDA.meiden, The Best Social
Datum van publicatie: september en oktober 2023
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: middelgrote bijdrage (€ 25.000 tot € 100.000)
Meer informatie
Ministerie van Financiën
Belastingdienst
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Belastingdienst
Overheidscampagne
Eigen woning
Doel van de samenwerking(en)
Burgers informeren dat het kopen en verkopen van een woning of een hypotheek oversluiten, gevolgen heeft voor de belasting die ze moeten betalen of terugkrijgen. Ze worden gevraagd om hun gegevens te controleren en indien nodig aan te passen.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: branded content artikelen
Partner: DPG (VT Wonen, Nu.nl)
Datum van publicatie: september en oktober 2023
Samenwerking: branded content artikelen en influencers op sociale media (Instagram)
Partner: AdAlliance (influencers Leonie ter Veld, Interior Junkie en Cyntia Schultz)
Datum van publicatie: oktober 2023
Samenwerking: branded content artikelen en nieuwsbrief
Partner: Funda
Datum van publicatie: november 2023
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: middelgrote bijdrage (€ 25.000 tot € 100.000)
Meer informatie
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Belastingdienst
Overheidscampagne
Jongeren (bijbaan)
Doel van de samenwerking(en)
Jongeren bereiken met de boodschap dat teveel betaalde belasting over een bijbaan eenvoudig teruggevraagd kan worden door aangifte te doen. Door influencers in te zetten die jongeren informeren en verwijzen naar een video waarin meer uitleg wordt gegeven.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: influencers op sociale media
Partner: Yune (influencers Qucee en Niek Roozen)
Datum van publicatie: oktober 2023
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: kleine bijdrage (tot € 25.000)
Meer informatie
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Belastingdienst
Overheidscampagne
Scheiden
Doel van de samenwerking(en)
Mensen die (gaan) scheiden of uit elkaar gaan, informeren over wat dit betekent voor hun belastingen en toeslagen.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: branded content artikelen
Partner: Nieuwe Stap
Datum van publicatie: juli t/m oktober 2023
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: kleine bijdrage (tot € 25.000)
Meer informatie
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Belastingdienst
Overheidscampagne
Aangiftecampagne inkomensheffing 2023 - crypto
Doel van de samenwerking(en)
Doel van de campagne is om compliante aangiften inkomensheffing 2023 (tijdig, juist en volledig) binnen te krijgen. Speciaal aandachtpunt is om bij de doelgroep cryptobezitters het bewustzijn te vergroten met betrekking tot het juist en volledig opgeven van crytobezittingen. Uit onderzoek blijkt dat de mensen tussen de 25 en 45 jaar het actiefst zijn met betrekking tot crypto’s. Daarom willen we voor dit speciale aandachtspunt naast de algemene aangifte PR ook specifiek de doelgroep (jong) volwassen aangevers bereiken met deze boodschap. Zij laten zich vaak via de social media kanalen informeren en zijn lastig te bereiken via de algemene PR kanalen. Deze betaalde content wordt op dit betrouwbare en serieuze platform van Youngtrader (het platform voor jonge beleggers (35-45) ) met minimaal 20.000 + volgers, op verschillende manieren gepubliceerd.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: Blogs, sociale media posts, website en nieuwsbrief
Partner: Youngtrader (Veronique Estie)
Datum van publicatie: maart en april 2024
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: kleine bijdrage (tot € 25.000)
Meer informatie
www.belastingdienst.nl/aangifte en https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/cryptovaluta
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Belastingdienst
Overheidscampagne
Aangiftecampagne inkomensheffing 2023
Doel van de samenwerking(en)
De branded content wordt specifiek ingezet om ondernemers te bereiken. Voor particulieren zetten we geen branded content in.
De keuze om voor ondernemers wel branded content in te zetten komt door de complexiteit en diversiteit van de boodschappen. Die vereisen meer verdieping, bijvoorbeeld in de vorm van een artikel. De boodschappen voor particulieren zijn wat eenduidiger.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: branded content artikelen
Partner: Mediahuis (Telegraaf.nl) en DPG (De Ondernemer, zowel digitaal als print)
Datum van publicatie: maart 2024
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: Middelgrote bijdrage (€ 25.000 tot € 100.000)
Meer informatie
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/ondernemers
Dienst Toeslagen
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Dienst Toeslagen
Overheidscampagne
Check. Pas aan. En door.
Doel van de samenwerking(en)
Burgers informeren over hoe toeslagen werken en hen stimuleren om wijzigingen door te geven om hoge terugvorderingen te voorkomen. Er wordt met mediapartners samengewerkt in artikelen en podcasts om – naast de campagne uitingen – meer verdieping te geven in hoe toeslagen werken.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: branded content artikelen
Partner: DPG Media Group (Nu.nl, Ad.nl en Ouders van Nu)
Datum van publicatie: oktober en november 2023
Samenwerking: branded content artikelen en podcastafleveringen
Partner: Ad Alliance (RTL Nieuws)
Datum van publicatie: januari 2024 t/m december 2024
Samenwerking: podcastafleveringen
Partner: Ad Alliance (podcasts Koffietijd voor mannen, Ik ken iemand die, De eeuw van de Amateur)
Datum van publicatie: januari 2024 t/m december 2024
Samenwerking: influencers, branded content artikelen en podcast
Partner: Ad Alliance (Porterenee)
Datum van publicatie: januari 2024 t/m december 2024
Samenwerking: branded content artikel
Partner: AD.nl
Datum van publicatie: februari 2024
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: grote bijdrage (vanaf € 100.000)
Meer informatie
belastingdienst.nl/check-pas-aan-en-door
communicatierijk.nl/vakkennis/richtlijn-contentsamenwerkingen
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen
Overheidscampagne
Kindregeling voor jou
Doel van de samenwerking(en)
Kinderen van gedupeerde toeslagenouders informeren over de kindregeling.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: podcastserie
Partner: Jonge Reporters (watnupodcast)
Datum van publicatie: juni 2023
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: middelgrote bijdrage (€ 25.000 tot € 100.000)
Meer informatie
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Ministerie van IenW
Overheidscampagne
Vuurwerk 2023
Doel van de samenwerking(en)
Met de vuurwerkcampagne wil IenW een jonge doelgroep (15-20 jaar) bewust maken van het belang om vuurwerk op een veilige manier af te steken. Deze campagne heeft als doel om op aansprekende en grappige manier veilig gedrag te stimuleren onder jongeren (vooral jongens). Jongeren onder de 18 bereiken (targeten) is nauwelijks mogelijk. Daarom wordt er samengewerkt met een influencer die jongeren van 15-20 jaar in zijn natuurlijke bereik heeft zitten.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: influencer op sociale media
Partner: Qucee
Datum van publicatie: december 2023
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: kleine bijdrage (tot € 25.000)
Ministerie van Justitie en Veiligheid
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Ministerie van JenV
Ministerie van BZK
Overheidscampagne
Laat je niet interneppen (herkennen en voorkomen van online criminaliteit)
Doel van de samenwerking(en)
Doel van de campagne is om de weerbaarheid van jongeren (15 tot 30 jaar) tegen vormen van cybercrime en vormen van online fraude te vergroten. Er wordt samengewerkt met mediapartners om aansluiting te vinden bij de doelgroep en om ruimte te hebben om de boodschap over te brengen.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: vlog met influencers
Partner: Bram Krikke en Pieter Valley
Datum van publicatie: december 2023
Samenwerking: branded content artikel
Partner: Dumpert
Datum van publicatie: december 2023
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: middelgrote bijdrage (€ 25.000 tot € 100.000)
Meer informatie
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Ministerie van JenV
Overheidscampagne
Wet seksuele misdrijven
Doel van de samenwerking(en)
Doel van de samenwerking is om de doelgroep (18-30 jaar) te informeren over de nieuwe Wet Seksuele Misdrijven. De doelgroep wordt geïnformeerd over de komst van de nieuwe wet op seksuele misdrijven en seksueel grensoverschrijdend gedrag, over wat de gedachte is achter de nieuwe wet (betere bescherming van slachtoffers, meer mogelijkheden om aangifte te doen), wat de wet voor hen betekent of kan betekenen, wat er gaat veranderen en waar ze terecht kunnen voor hulp (strafrecht is niet de enige oplossing, er zijn veel meer mogelijkheden voor hulp).
Mediapartners weten wat de doelgroep beweegt en zijn in staat verdiepende content te brengen over het onderwerp in een context die meer uitnodigt tot het kennis nemen van informatie dan de context waar het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) toegang toe heeft.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: videoserie, artikelen en Youtube shorts
Partner: Hearst (Cosmopolitan en Men’s Health)
Datum van publicatie: maart 2024
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: middelgrote bijdrage (€ 25.000 tot € 100.000)
Meer informatie
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
RVO
Overheidscampagne
Wegwijzer voor biologisch ondernemen
(Onderdeel van LNV Actieplan: Groei van biologische productie en consumptie)
Doel van de samenwerking(en)
Doel van de advertorial is om de doelgroep te informeren en te inspireren. Er wordt samengewerkt in een advertorial in een vaktijdschrift om zeer gericht de specifieke doelgroep te benaderen. De primaire doelgroep is de niet-biologische agrariër of de biologische agrariër die wil uitbreiden. In het artikel staat een persoonlijk verhaal over waarom de biologische keuze. Met hierin aandacht voor welke financiële regelingen, adviespartijen, BioAcademy voor kennis, rol BioHuis en Skal en de Wegwijzer.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: branded content artikel
Partner: Melkvee
Datum van publicatie: mei 2024
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: kleine bijdrage (tot € 25.000)
Meer informatie
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Ministerie van OCW
Overheidscampagne
Aanpak lerarentekort
Doel van de samenwerking(en)
Scholieren enthousiast maken voor het leraarschap. Door een plek op Scholieren.com te creëren waar scholieren alle nodige informatie kunnen vinden en door videocontent te maken over het leraarschap met jonge rolmodellen. Er wordt samengewerkt met Scholieren.com, omdat zij een groot bereik hebben onder scholieren en daarmee nauw aansluiten bij de doelgroep.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: landingspagina, video en sociale media
Partner: Scholieren.com
Datum van publicatie: vanaf december 2023
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: kleine bijdrage (tot € 25.000)
Meer informatie
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Ministerie van OCW
Overheidscampagne
Masterplan basisvaardigheden
Doel van de samenwerking(en)
Schoolbesturen, directeuren en leraren van primair, voortgezet en internationaal onderwijs inspireren en informeren over het Masterplan basisvaardigheden en de mogelijkheden die het programma biedt om de basisvaardigheden te verbeteren.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: branded content artikelen
Partner: Prima Onderwijs
Datum van publicatie: september, november 2023 en januari 2024
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: kleine bijdrage (tot € 25.000)
Meer informatie
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Ministerie van OCW
Ministerie van SZW
Overheidscampagne
Seksueel grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer
Doel van de samenwerking(en)
Doel van de campagne is om bij werkenden het belang van het gesprek over seksueel grensoverschrijdend gedrag op het werk onder de aandacht brengen. Er wordt met mediapartners samengewerkt in content, om beter op het complexe onderwerp in te kunnen gaan en om input van de lezers te kunnen meenemen. Dat gaat lastiger op de andere kanalen die worden ingezet in de campagne.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: branded content artikelen en sociale media
Partner: Mediahuis (NSMBL, Manners, Want, Beautify)
Datum van publicatie: december 2023
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: kleine bijdrage (tot € 25.000)
Meer informatie
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Ministerie van SZW
Overheidscampagne
Je staat er niet alleen voor
Doel van de samenwerking(en)
Mensen met geldzorgen of (beginnende) schulden informeren over dat er ondersteuning is en waar ze terecht kunnen voor hulp. In de artikelen worden persoonlijke verhalen en tips gedeeld van mensen met schulden, die door hulp weer vooruit kunnen kijken. Er wordt samengewerkt met mediapartners om de doelgroep effectief te kunnen bereiken. De samenwerking van juni 2024 is specifiek gericht op ondernemers.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: branded content artikelen
Partner: DPG Media Group (Algemeen Dagblad, regionale dagbladen, Nu.nl)
Datum van publicatie: september 2023
Samenwerking: branded content artikel
Partner: DPG Media Group (Nu.nl)
Datum van publicatie: juni 2024
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: middelgrote bijdrage (€ 25.000 tot € 100.000)
Meer informatie
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Ministerie van SZW
Overheidscampagne
RI&E (risico-inventarisatie en -evaluatie)
Doel van de samenwerking(en)
Ondernemers informeren over de RI&E (risico-inventarisatie en -evaluatie) en de verplichting daarvan. In de artikelen worden persoonlijke ervaringen en tips van ondernemers gedeeld over het hebben en onderhouden van een RI&E. De samenwerkingen zijn gericht op klein- en middenbedrijf met minder dan 25 medewerkers.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: branded content artikelen
Partner: DPG Media Group (De Ondernemer)
Datum van publicatie: mei, juni en oktober 2023
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: middelgrote bijdrage (€ 25.000 tot € 100.000)
Meer informatie
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Overheidscampagne
Zwangerschapsdiscriminatie
Doel van de samenwerking(en)
Zwangeren informeren over zwangerschap en werk. Doel is zwangeren te bereiken op platformen waar ze al zijn. Zwangerenportaal.nl wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt voor afspraken met verloskundigen.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: branded content artikelen, teksten in nieuwsbrieven
Partner: Zwangerenportaal.nl en 24baby.nl
Datum van publicatie: november 2023
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: middelgrote bijdrage (€ 25.000 tot € 100.000)
Meer informatie
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Overheidscampagne
Je Geld de Baas
Doel van de samenwerking(en)
Jongeren kunnen impulsief en meer op het nu gericht zijn en kunnen daardoor de risico's van achteraf betalen onderschatten. Daarom is het verhogen van urgentie bij deze doelgroep extra belangrijk. We kiezen voor contentsamenwerking zodat we de doelgroep kunnen aanspreken in hun eigen taal, op platformen en kanalen die zij volgen. Omdat ze er zelf voor kiezen om de content te luisteren, kijken en/of lezen is er meer aandacht en betrokkenheid voor de content dan bij ‘reguliere’ advertenties.
Daarnaast wordt de boodschap gedeeld vanuit een partner (influencer, platform, online magazine) in plaats van de overheid waarmee we de kans vergroten dat de boodschap aankomt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat driekwart van de jongeren niet openstaat voor berichtgeving of reclame vanuit de overheid. In samenwerking met populaire platformen en sociale peers ontwikkelen we content waarin herkenbare situaties van achteraf betalen op ludieke wijze worden uitvergroot om jongeren te leren hoe ze zichzelf kunnen beschermen.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: influencers
Partner: &agency (Apson, Nadeche en Mootje, Charlotte Ter Kronnie, Sam Kroon en Rosalie Noah Tacx)
Datum van publicatie: maart en april 2024
Samenwerking: entertainment platform/online magazine
Partner: Teenmag
Datum van publicatie: maart 2024
Samenwerking: platform/podcast
Partner: Just Another Network / So What!
Datum van publicatie: maart 2024
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: middelgrote bijdrage (€ 25.000 tot € 100.000)
Meer informatie
https://www.wijzeringeldzaken.nl/
https://www.weekvanhetgeld.nl/
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Ministerie van VWS
Overheidscampagne
Eén tegen eenzaamheid / aanpak mentale gezondheid
Doel van de samenwerking(en)
Bewustwording over en bespreekbaar maken van eenzaamheid en mentale klachten. De podcast biedt herkenning in een persoonlijk verhalen en advies door experts. De branded content artikelen geven handelingsperspectieven bij beginnende eenzaamheid van jezelf of anderen. Wat kun je doen om je minder eenzaam te voelen of hoe kun je anderen helpen? Deze handelingspersperspectieven en adviezen hebben uitleg nodig en daar is minder ruimte voor in reguliere communicatiemiddelen (zoals televisie- of radiospots of online advertenties). Daarom wordt er samengewerkt met podcastaflevering en artikelen.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: podcastaflevering
Partner: Tim Senders
Datum van publicatie: oktober 2023
Samenwerking: branded content artikelen
Partner: Mediahuis en RTL Nieuws
Datum van publicatie: oktober en november 2023
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: middelgrote bijdrage (€ 25.000 tot € 100.000)
Meer informatie
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Ministerie van VWS
Ministerie van JenV
Overheidscampagne
Geweld in huiselijke kring
Doel van de samenwerking(en)
Doel van de campagne is om omstanders te laten weten wat ze kunnen aan een situatie van huiselijk geweld, en om ze te motiveren om naar het platform van Veilig Thuis te gaan voor meer informatie. De contentsamenwerkingen gaan in op het belang van handelen van omstanders, bijvoorbeeld het aanbieden van hulp en mogelijke barrières die zij daarbij voelen. Er worden branded content artikelen en een podcastaflevering ingezet om uitgebreider en meer verhalend op het onderwerp in te gaan dan mogelijk is bij traditionele media-inzet (zoals televisie- of radiospots).
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: branded content artikelen
Partner: DPG (Libelle en AD), Zadkine (Vriendin, Santé, Weekend en Mijn Geheim) en Mediahuis (Telegraaf.nl en Vrouw.nl)
Datum van publicatie: november en december 2023
Samenwerking: podcastaflevering
Partner: Tonny Media (De Grote Gwen & Geraldine Show)
Datum van publicatie: november en december 2023
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: kleine bijdrage (tot € 25.000)
Meer informatie
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Ministerie van VWS
Ministerie van SZW
Overheidscampagne
Hey, het is oké
Doel van de samenwerking(en)
Jongeren helpen om beginnende mentale klachten bespreekbaar te maken. Door het delen van verhalen, tips en adviezen en het maken van een muzieknummer en podcasts over mentale klachten.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: muzieknummer en videoclip
Partner: Top Notch (Tabitha en sor)
Datum van publicatie: mei 2023
Samenwerking: podcastafleveringen
Partner: Tonny Media (Geuze en Gorgels), Just Another Network (So What) en Fernando (Fernando Real Talk)
Datum van publicatie: juni 2023
Samenwerking: podcastaflevering
Partner: Mediahuis (Op de Werkvloer)
Datum van publicatie: september 2023
Samenwerking: muzieknummer op sociale media
Partner: Daisz
Datum van publicatie: november 2023
Samenwerking: podcastafleveringen
Partner: Tonny Media (Maandag Klaagdag, Kibbeling) en Dag en Nacht Media (Brokko)
Datum van publicatie: januari 2024
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: grote bijdrage (vanaf € 100.000)
Meer informatie
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Ministerie van VWS
Overheidscampagne
NIX18
Doel van de samenwerking(en)
Het gevoel versterken bij ouders van jongeren tussen de 12 en 18 jaar dat zij daadwerkelijk hun kind(eren) tegen alcoholgebruik kunnen beschermen. Door concrete tips en voorbeelden te delen. De samenwerkingen maken het mogelijk ouders te bereiken en door ervaringsdeskundigen voor te lichten.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: branded content artikelen
Partner: Talpa (Linda, Shownieuws, Hart van Nederland)
Datum van publicatie: augustus en september 2023
Samenwerking: influencers op sociale media
Partner: Talpa (influencers Sander Kleinenberg, Laura Ponticorvo en Diesna Loomans)
Datum van publicatie: augustus en september 2023
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: middelgrote bijdrage (€ 25.000 tot € 100.000)
Meer informatie
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Ministerie van VWS
Overheidscampagne
NIX18 Wel zo sportief
Doel van de samenwerking(en)
Sportclubs aanmoedigen om materialen van de campagne NIX18 op te hangen in hun clubhuis, zodat deze materialen goed zichtbaar zijn. Bekende sporters doen op hun sociale media kanalen een oproep om mee te doen aan een winactie: sportclubs die NIX18 materiaal ophangen, maken kans op een clinic of lezing. Doel van de campagne NIX18 is dat er geen alcohol gedronken wordt door en geschonken aan jongeren onder de 18 jaar.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: influencers op sociale media
Partner: Team NL: Renée van Laarhoven (hockey), Sam Schröder (tennis), Myrthe Schoot (volleybal), Tristan Tulen (schermen) en Nouchka Fontijn (boksen)
Datum van publicatie: augustus 2023
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: kleine bijdrage (tot € 25.000)
Meer informatie
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Ministerie van VWS
Overheidscampagne
PUUR rookvrij
Doel van de samenwerking(en)
Rokers het vertrouwen geven dat het echt gaat lukken om van hun verslaving af te komen. Door het delen van ervaringsverhalen die inspireren en motiveren hoe je succesvol kunt stoppen met roken.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: branded content artikelen
Partner: Mediahuis (Autovisie, Telegraaf, Manners, WANT) en Valuezipper (Vriendin)
Datum van publicatie: juni 2023
Samenwerking: influencers op sociale media (Instagram)
Partner: Talpa (influencers Dave Roelvink en Tim Coronel)
Datum van publicatie: juni 2023
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: middelgrote bijdrage (€ 25.000 tot € 100.000)
Meer informatie
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
Ministerie van VWS
Overheidscampagne
Past je zorgverzekering nog bij jou?
Doel van de samenwerking(en)
Mensen voorlichten over de mogelijkheid een zorgverzekering af te sluiten die beter bij hun persoonlijke situatie past. Er worden branded content artikelen ingezet om mensen te bereiken die via traditionele media of kanalen niet of minder goed worden bereikt. Sleutelfiguren worden ingezet om gemeenschappen te informeren via lokale media.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: branded content artikelen
Partner: Inclusia (In Between, Deniz, Stanvasta – Sunrise)
Datum van publicatie: december 2023
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: kleine bijdrage (tot € 25.000)
Meer informatie
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
RIVM
Overheidscampagne
HPV18+ vaccinatie
Doel van de samenwerking(en)
Aandacht vragen bij jongvolwassenen van 19 tot 27 jaar voor het feit dat ze zich nu nog gratis kunnen laten vaccineren tegen HPV. Er wordt samengewerkt met Broers, omdat er goede resultaten zijn geboekt uit een eerdere samenwerking met deze podcast. De podcast heeft een groot bereik onder de doelgroep.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: podcastafleveringen
Partner: Broers
Datum van publicatie: november 2023
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: middelgrote bijdrage (€ 25.000 tot € 100.000)
Meer informatie
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
RIVM
Overheidscampagne
Maternale griepvaccinatie
Doel van de samenwerking(en)
Maternale griepvaccinatie onder de aandacht brengen bij vrouwen die minstens 22 weken zwanger zijn. Doel is om zoveel mogelijk zwangere vrouwen te bereiken en hen een geïnformeerde keuze te laten maken voor het wel of niet halen van de vaccinatie.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: Branded content artikelen, integratie in groeikalender en sociale media
Partner: DPG (Ouders van Nu)
Datum van publicatie: september en oktober 2023
Samenwerking: Branded content artikelen, integratie in groeikalender, nieuwsbrief/mailing en sociale media
Partner: Familyblend (Mamaplaats en Baby op komst)
Datum van publicatie: september en oktober 2023
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: middelgrote bijdrage (€ 25.000 tot € 100.000)
Meer informatie
Betrokken ministerie(s) of uitvoeringsorganisatie(s)
RIVM
Overheidscampagne
Rotavirusvaccinatie
Doel van de samenwerking(en)
Doel van de campagne is om zwangeren/jonge ouders te informeren over de rotavirusvaccinatie binnen het Rijksvaccinatieprogramma en bewust maken van het rotavirus. Er wordt samengewerkt met deze mediapartners, omdat zij aansluiten bij de doelgroep en het onderwerp.
Omschrijving samenwerking(en)
Samenwerking: branded content artikelen en partnermailing
Partner: DPG (Ouders van Nu)
Datum van publicatie: januari - maart 2024
Samenwerking: branded content en influencer artikel
Partner: Familyblend (Mamaplaats, Kekmama en Baby op komst)
Datum van publicatie: vanaf januari 2024
Samenwerking: branded content artikelen en partnermail
Partner: WIJ.nl en Wij magazine
Datum van publicatie: vanaf januari 2024
Samenwerking: branded content artikelen en partnermail
Partner: Oh Baby, &C
Datum van publicatie: januari - maart 2024
Bijdrage van de overheid
Omschrijving bijdrage: financiële bijdrage
Grootte van bijdrage: middelgrote bijdrage (€ 25.000 tot € 100.000)