Uit de praktijk

De Rijksoverheid werkt samen met diverse overheidsinstanties om de dienstverlening aan burgers en bedrijven te verbeteren. In onderstaande interviews komen mensen aan het woord die meewerken aan de Werkagenda voor de Uitvoering (WAU). Zij delen hun ervaringen en vertellen wat zij bijdragen aan dit traject. 

Ab van Ravestein

‘Wij hebben oog voor de mens achter de boete. Burgers willen we helpen, niet straffen. Zo zit ik ook niet in elkaar.’

Lees het interview met Ab van Ravestein, algemeen directeur RDW.

Bas van den Dungen

‘Ik probeer mijn mensen altijd de vraag te stellen: “Stel dat jij die burger of ondernemer bent, wat zou dit dan voor jou betekenen?”’

Lees het interview met Bas van den Dungen, secretaris-generaal ministerie van Financiën.

Diana Starmans

‘De uitvoering is het gezicht van de overheid.’

Lees het interview met Diana Starmans, lid Raad van Bestuur SVB.

Dorothee de Louw

‘Kleine aanpassingen hebben vaak een groot effect.’

Lees het interview met Dorothee de Louw, adviseur dienstverlening gemeente Meierijstad.

Eline Ophorst

‘Wat mij altijd enorm raakt is wanneer ik spreek met de mensen voor wie ik dit doe, dat betekent zoveel voor ze.’

Lees het interview met Eline Ophorst, adviseur interactie Belastingdienst.

Ernst Kooijman

‘De burger wil snel aangifte doen én het gevoel hebben dat er iets gebeurt.’

Lees het interview met Ernst Kooijman, operationeel manager LIV.

Harmen Harmsma

‘De WAU zorgt ervoor dat we als overheid breder gaan kijken naar de signalen die vanuit de bevolking komen en spoort ons aan om gezamenlijk een uitvoerbare oplossing te vinden voor problemen.’

Lees het interview met Harmen Harmsma, directeur-generaal DUO.

Lancelot Schellevis

‘Wat ik spannend vind, is juist die verbinding tussen de korte en de lange termijn. Tussen de concrete verbeteringen nu, maar eigenlijk nog belangrijker de systeemwijzigingen die echt nodig zijn.’

Lees het interview met Lancelot Schellevis, strategisch adviseur Belastingdienst.

Maike Klip

‘Open, eerlijk en samen je diensten ontwerpen: zo maak je een goede relatie tussen overheid en burger.’

Lees het interview met Maike Klip, digitaal strateeg DUO.

Peter Meijering

‘Het mooiste is als je van een blije voertuigeigenaar een telefoontje krijgt dat ie eindelijk weer zijn post durft open te maken. Zonder angst voor boetes of ophogingen.’

Lees het interview met Peter Meijering, klachtencoördinator RDW.

Petra van den Broek

‘Verbeter de uitvoering, begin bij jezelf.’

Lees het interview met Petra van den Broek, senior adviseur DUO.

Stella den Uijl

‘Het geeft ontzettend veel voldoening om samen te kijken naar een probleem en dat voor de burger op te lossen.’

Lees het interview met Stella den Uijl, strategisch adviseur SVB.

Wouter Kools

‘Elk signaal is een kans om de dienstverlening te verbeteren.’

Lees het interview met Wouter Kools, bestuursadviseur SVB.